Over optimalisatie, wat is dat? #

Optimaliseren betekent letterlijk het hoogste haalbare effect tot stand brengen. SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. Google en andere zoekmachines zoals Bing, DuckDuckGo, Baidu of Yandex werken allemaal op basis van een zoekalgoritme. In een dergelijk algoritme zijn er honderden meetpunten die bepalen welke pagina’s worden weergegeven nadat iemand een zoekopdracht ingeeft. Als SEO een stap te ver gaat dan kun je spreken van over optimalisatie. In plaats van een positief effect op de ranking zal een pagina juist lager komen te staan of zelf geheel verdwijnen uit de zoekresultaten pagina’s.

Wanneer is er sprake van over optimalisatie? #

Op het moment dat aanpassingen aan een webpagina een negatief effect hebben op de KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) dan kun je spreken van over optimalisatie. Dit kan bijvoorbeeld voor een lagere positie in de zoekresultaten zorgen, minder bezoekers of een lager aantal conversies in een webshop. De twee voornaamste categorieën waarin over optimalisatie kan voorkomen zijn SEO en gebruikerservaring.

1. Teveel geoptimaliseerd voor SEO #

Het Google zoekalgoritme heeft honderden meetpunten die meer of minder zwaar wegen bij het bepalen van de ranking op de SERP (Search Engine Result Page). Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar het aantal links op een pagina. Maar als bijna ieder woord voorzien is van hyperlink dan is er sprake van over optimalisatie. Dit geldt ook voor overmatig gebruik van dezelfde zoektermen. Als een keyword of keyphrase enkele keren in een tekst terugkeert dan kan dit een positief effect hebben op het algoritme, als de tekst volgepropt is met deze woorden dan heeft het juist een negatief effect.

2. Teveel optimalisatie voor bezoekers #

Een CTA (Call To Action) kan de bezoekers aanzetten tot het uitvoeren van een gewenste actie en zo een conversie tot stand brengen. Maar iedere twee zinnen een “KOOP” knop heeft juist een averechts effect. Het gebruik van tussentitels kan een tekst verduidelijken maar een enorm aantal H2-titels kan de pagina juist onleesbaar maken. Rich media zoals afbeeldingen kunnen voordeel bieden maar niet als de pagina hierdoor langzaam laadt. Door aan één zijde optimalisaties door te voeren kan de pagina aan de andere zijde juist slechter worden.

Content creators zijn mensen die de inhoud van webpagina’s produceren, SEO experts zorgen ervoor dat pagina’s optimaal vindbaar zijn. Door alleen naar objectieve meetpunten te kijken zoals Bounce Rate of bezoekersaantallen kan optimalisatie zijn doel voorbij schieten.

Minder kwaliteit, lagere ranking #

Wanneer over optimalisatie zorgt voor een slechtere gebruikerservaring dan zal dit ook effect hebben op de zoekmachine optimalisatie. Dit spreekt eigenlijk vanzelf want zoekmachines moeten pagina’s laten zien die zo goed mogelijk aansluiten op de vraagstelling. Naarmate zoekalgoritmen slimmer worden kunnen ze door optimalisatie trucs heen prikken en indien van toepassing websites bestraffen wanneer het vermoeden bestaat dat optimalisatie puur gericht is op het beïnvloeden van de ranking. De meest duurzame vorm van SEO is gericht op de meerwaarde voor bezoekers, niet op harde regels binnen het zoekalgoritme.

Handig artikel voor je?
Updated on december 10, 2021