Panda update
De eerste versie van het Google zoekalgoritme was gebaseerd op PageRank. Later zouden er steeds meer criteria toegevoegd worden, ook werden bestaande meetpunten verfijnd om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren. Een deel hiervan is functioneel van aard, door het algoritme aan te passen sluiten de zoekresultaten beter aan bij de vraagstelling.
Daarnaast wordt misbruik van het zoekalgoritme door SEO specialisten tegengegaan. De Panda update had als voornaamste doel om pagina’s van lagere kwaliteit een lagere positie in de zoekresultaten te geven. Daardoor zouden de hogere links automatisch een hogere kwaliteit leveren.
Wat is het met die dierennamen in Google updates?
Met updates als Hummingbird en Penguin zou je denken dat Google aan een digitale dierentuin bezig werkt, de Panda update past perfect in dit plaatje. In dit geval is het geen kwestie van een schattig dier om de update wat op te vrolijken, de ingenieur die achter deze algoritme update zat heet echt Navneet Panda. Niet alle opvallende namen komen overigens van Google zelf, soms komen journalisten met termen die blijven hangen zoals de ‘Medic Update’.
Wat is de Panda update?
Deze wijziging aan het core algorithm werd in 2011 actief, het doel van de Panda update is het filteren van lage kwaliteit pagina’s in de zoekresultaten. Als Google bepaalt op basis van diverse meetpunten dat een pagina van lage kwaliteit is, dan zal de ranking aanzienlijk lager uitvallen of zelfs geheel verdwijnen uit de zoekresultaten.
Niet straffen maar lager ranken met de Panda update
Bij een aantal ‘overtredingen’ van het zoekalgoritme is het mogelijk dat een pagina of website wordt bestraft met een ‘penalty’. Dit is niet het geval met de Panda update. Hier worden de lage kwaliteit pagina’s lager geplaatst omdat de relevantie achterblijft bij andere zoekresultaten. Hoge kwaliteit pagina’s zullen daarmee vanzelf hoger ranken. Volgens Google wordt 6 tot 9 procent van de zoekopdrachten hierdoor beïnvloed. Dit percentage is gebaseerd op de niet-Engelstalige zoekopdrachten.
Panda update is zwart-wit
Nog een overeenkomst met de bekende beer is het zwart-wit karakter van de update. Er wordt een drempel als basis genomen, als een website niet voldoet aan de basiskwaliteit dan wordt deze pagina of zelfs de volledige website hierop beoordeeld. Dit is geen permanente situatie, als de pagina’s in kwestie verbeterd worden zal de ranking aangepast worden. Er dient dan wel een herindexatie plaats te vinden.
Kunstmatige intelligentie
Hoe Google afwegingen maakt is niet volledig bekend, daarnaast zijn er naast objectieve meetpunten ook criteria die minder zwart-wit zijn te bepalen. Hoewel de Panda update met een harde grens werkt, komt de afweging juist uit subjectieve begrippen voort. Zo is er voor een deel gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie om afwegingen te bepalen.
Testers stelden vragen over het vertrouwen in de informatie die wordt geboden op websites, of bijvoorbeeld de bereidheid om betaalgegevens achter te laten. Antwoorden van menselijke testers werden in een AI programma opgenomen om de afwegingen te bepalen. De Panda update is geen statische update maar wordt regelmatig bijgesteld op basis van nieuwe ontwikkelingen.