Pop-up, wat is dat? #

In 1994 zou de eerste banner verschijnen op het internet via de website van HotWired. Dit was een revolutionaire vorm van marketing in de begindagen van het World Wide Web.

In datzelfde jaar zou Ethan Zuckerman de opdracht krijgen om een andere vorm van adverteren te ontwikkelen. Een manier om de advertentie te scheiden van de content op een pagina met als doel het merkimago van de website te beschermen.

Het resultaat was de beroemde en tevens beruchte pop-up. Wat Zuckerman later dacht over de pop-up is niet bekend, één van de bedenkers van de banner had later spijt van dit soort marketing. Naast reclame kunnen pop-ups ook voor andere meldingen gebruikt worden.

Wat staat er in de pop-up? #

Het basisconcept van de pop-up was het scheiden van content en reclame. Dat is heel redelijk, al snel bleek het echter een potentieel risico te zijn.

De webmaster van de website heeft namelijk geen direct controle op de inhoud van dit zwevende venster. Als het advertentienetwerk niet goed scant op content en adverteerders dan kunnen er mogelijk ongewenste berichten worden getoond.

Het is daarnaast mogelijk om pop-ups te gebruiken voor eigen content. Denk aan een supermarkt webshop waar meldingen van productiefouten worden weergegeven.

Pop-ups op mobiele apparaten #

Een mobiel apparaat zoals een smartphone werkt niet met zwevende vensters. Dit heeft als gevolg dat reclames niet worden weergegeven.

De toename in mobiele toestellen heeft een rol gespeeld in de afname van pop-ups in. Er zijn alternatieve technologieën ontwikkeld die inline werken maar het gebruik van deze vensters ligt aanzienlijk lager dan voorheen.

Pop-up spamming #

Hoewel de technologie oorspronkelijk bedoeld was om de gebruikerservaring te verbeteren werd er al snel misbruik gemaakt van deze optie.

Websites werden soms onbruikbaar door het aantal pop-ups dat werd geladen. Schermen riepen weer nieuwe schermen op en virussen misbruikte deze code om computers vast te doen lopen. Het concept pop-up werd snel geassocieerd met malware en liep zo nog meer imago schade op.

Weg met pop-ups #

Een pagina laden om vervolgens een grote pop-up in beeld te zien verschijnen. Vanuit een marketing perspectief valt het op, of het gebruiksvriendelijk is kan betwist worden.

Het is betrekkelijk eenvoudig om een pop-up te blokkeren door de code die een pop-up aanroept te ondervangen. Er zijn naast adblockers daarom ook pop-up blockers ontwikkeld die deze vensters onderdrukken.

Omdat er nog steeds een server aanvraag wordt ingediend is het niet direct te traceren of het scherm wordt weergegeven bij de client. Als pop-ups worden gebruikt voor betaalde reclameboodschappen dan bestaat de kans dat het werkelijke bereik lager ligt dan de statistieken doen vermoeden.

Waar worden pop-ups voor gebruikt? #

Oorspronkelijk werden pop-up gebruikt voor advertenties die niet direct waren gekoppeld aan de website waar het venster werd geladen. Omdat er zoveel negatieve feedback op deze vensters kwam is de toepassing verandert.

Nu zijn het doorgaans meldingen die juist wel gekoppeld zijn aan de website. Deze meldingen kunnen informatief of wervend zijn, het zullen niet vaak meer meldingen van externe adverteerders zijn. Banners die direct op de webpagina staan komen vaker voor.

Deze praktijk is overigens ook teruggenomen door nieuwe promotionele kanalen waaronder zoekmachine adverteren en advertenties op social media.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 26, 2022