PPC, wat is dat?
Bij adverteren op het internet zijn er verschillende manieren om de kosten te berekenen. De meest voorkomende methoden werken op basis van impressies of kliks.
Bij betalen per impressie wordt de afkorting CPM (Cost Per Mille) gebruikt wat staat voor duizend impressies. Bij Pay Per Click of PPC moet betaald worden wanneer er iemand op de boodschap klikt, voor weergaven worden geen kosten berekend.
PPC is zowel via Google als op websites een vaak toegepaste manier om advertentiekosten te berekenen.
Wel gezien, niet geklikt
Eind jaren negentig was CPI of Cost Per Impression een vaak toegepaste manier om te betalen voor online advertenties. Omdat het aantal mensen dat doorklikte steeds lager werd zou CPM de standaard worden.
In plaats van een impressie werd afgerekend per duizend weergaven. Omdat de doorklikratio steeds lager werd was er minder vraag naar betalen op basis van weergave. Google werkt op basis van PPC ofwel betalen per klik.
Als duizend mensen een gesponsorde koppeling zien in de zoekresultaten maar niemand klikt verder, dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Dit lijkt op een goedkope manier van adverteren, het geeft wel aan dat de doelgroep blijkbaar niet bereikt wordt.
Wat kost PPC?
De kosten per klik bij zoekmachine adverteren (SEA) variëren op basis van de populariteit die zoektermen vertegenwoordigen. Een zoekterm waar vaak op wordt gezocht zal duurder zijn dan een zoekterm die zelden gebruikt wordt. De kans dat iemand klikt op een advertentie bij een meer obscure zoekterm ligt echter weer hoger omdat het in dat geval meer specifieke termen betreft.
Bij Google Ads wordt advertentieruimte per opbod verkocht. Het hoogste bod betekent overigens niet automatisch een plaatsing. Het algoritme zal de advertentie zo goed mogelijk koppelen aan gebruikers die mogelijk op de vermelding zullen klikken. Meer kliks is niet alleen goed voor de adverteerder maar ook zeker voor Google die er meer inkomsten mee genereert.
Liever naast de advertentie klikken?
Het komt regelmatig voor dat iemand zoekt naar een webpagina en zowel een advertentie ziet als het organische zoekresultaat. Als deze gebruiker klikt op de standaard koppeling dan is dit gratis voor de aanbieder, als dezelfde gebruiker op de gesponsorde melding klikt dan moet er betaald worden op basis van PPC.
Bij het inrichten van een SEA campagne is het van belang dat er ingezet wordt op de pagina’s die nog niet op nummer één ranken. SEA kan helpen de SEO waarde te verbeteren, het heeft minder effect als de pagina automatisch al bovenaan komt te staan.
PPC en klik fraude
In het verleden maakte webmasters regelmatig gebruik van scripts om fictieve kliks te genereren. Zo konden ze meer geld incasseren van de adverteerder.
De meeste advertentie netwerken hebben nu filters voor klik fraude en controleren op misbruik van het systeem. Als er valse kliks geregistreerd worden kunnen adverteerders voor hoge kosten komen te staan zonder echte bezoekers te genereren of een hogere omzet te realiseren.