Referral #

Als iemand op zoek is naar een goed restaurant kan een vriend met een suggestie op de proppen komen. Wellicht volgen er eerst enkele vragen zoals “welk soort eten vind je lekker?” of “wat wil je uitgeven?”. Die suggestie is een ‘doorverwijzing’ of referral. Je vindt doorverwijzingen overal terug in de maatschappij, voor commerciële doelstellingen of bijvoorbeeld bij sollicitaties.

In het geval van een online referral kan dit vanuit verschillende bronnen komen. Een kennis op social media, een blogger die tips geeft aan lezers of iemand die op basis van commissie links publiceert. Referral marketing leent zich uitstekend voor online kanalen omdat het bereik erg groot is met relatief lage kosten.

Hoe werkt een online referral? #

Er zijn verschillende manieren waarop een doorverwijzing online tot stand kan komen. Hier zijn een aantal voorbeelden:

  • Social media: Vrienden, of vrienden van vrienden, prijzen een product of dienst aan via Facebook, Twitter, Instagram of andere social media kanalen. Dit is mogelijk door de likente delen of reacties te plaatsen. Dit staat los van betaalde advertenties op het medium.
  • Blog/ vlog: Personen delen ervaringen of adviezen met hun volgers. Vaak betreft het niche blogs of vlogs over een specifiek onderwerp, of het zijn internet persoonlijkheden met een substantiële aanhang.
  • Landing page: Er wordt een pagina ingericht waarin een volledig (verkoop)verhaal wordt aangeboden met de intentie bezoekers aan te zetten tot een actie. Er kan een financiële transactie als doel worden gesteld maar dit is niet altijd het geval.
  • Affiliate marketing:  Dit is een soort wederverkoop model waarbij iemand een product of dienst aanprijst die ze zelf niet in bezit hebben (geen eigen voorraad). Bij een succesvolle verkoop ontvangt de affiliate
    • een commissie van de leverancier.

     

    Als je dit leuk vindt… #

    Recommendations hebben veel overeenkomsten met referrals. Als je op Amazon naar een Samsung Galaxy smartphone kijkt, zullen er bijvoorbeeld telefoonhoesjes aanbevolen worden. In dit geval is het Amazon die naar producten op het eigen platform verwijst. Bij een referral is er sprake van een verwijzing naar een derde partij, waarbij er mogelijk een prikkel aanwezig is voor degene die de verwijzing geeft.

    Tell a friend #

    Een duidelijk voorbeeld van een referral is het geven van kortingen voor bestaande klanten en/of nieuwe klanten. Zo is het mogelijk bij HelloFresh om iemand anders een gratis eerste doos met gerechten te geven. Uber Eats geeft klanten korting zodra personen via een persoonlijke code een bestelling plaatsen. Veel bedrijven maken gebruik van dit soort referrals om klanten in te zetten als merkambassadeurs.  Vaak worden er kortingen of cadeautjes aangeboden als tegenprestatie, dit is overigens niet altijd het geval.

    Verschil tussen referrals en reviews #

    Veel mensen maken een aankoopbeslissing op basis van online reviews. Via Google ReviewsTrustpilotTripAdvisor of andere kanalenEen review wordt geschreven door een klant die een persoonlijke ervaring deelt met daaraan gekoppeld een waardering. De inhoud kan positief zijn maar is meer informerend van aard dan wervend. Een referral is een meer directe verwijzing om een persoon aan te zetten tot een specifieke actie.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2021