Remarketing, wat is dat?
Remarketing en retargeting zijn twee termen met dezelfde betekenis. In beide gevallen gaat het om advertenties weer te geven op basis van online gedrag in het verleden.
Dit is mogelijk door een tracking pixel op een website te plaatsen waarmee de bezoeker getraceerd kan worden over meerdere websites op andere domeinen.
Hoewel ‘re’ staat voor ‘opnieuw’ kunnen banners of advertenties die voor het eerst worden weergegeven toch aangemerkt worden als remarketing. Er zijn verschillende vormen van remarketing mogelijk waaronder online zoeken, mail, links en social media.
Kracht van herhalen met remarketing
Een consument bezoekt de pagina van Coolblue om daar naar informatie over koelkasten te zoeken. Bij een bezoek aan een andere website later die dag verschijnt een banner van een koelkast die via Coolblue verkocht wordt.
Toeval of niet? Nee, dit is een voorbeeld van remarketing. Iemand bezoekt Coolblue en bekijkt enkele pagina’s van koelkasten.
Op deze pagina’s is een tracking pixel aanwezig, op het moment dat de bezoeker een pagina bezoekt die gebruikt maakt van een aangesloten advertentienetwerk zoals AdSense weet het systeem dat deze bezoeker interesse heeft in een koelkast. Dit is een vorm van remarketing.
Remarketing om handelingen af te ronden
Een consument vult een online winkelmandje met producten in een webshop maar rondt de bestelling niet af. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, er is blijkbaar wel sprake van interesse vanuit de bezoeker.
De inhoud van het mandje kan gekoppeld zijn aan een bestaande klant, het is dan eenvoudig om per mail een geautomatiseerde herinnering te sturen dat er nog een winkelmandje op actie van de klant wacht. Dit is ook een vorm van remarketing waarbij proactief wordt ingespeeld op de intentie van de bezoeker.
Remarketing valt binnen de categorie ‘behavioral targeting’ waarbij er ingespeeld wordt op het gedrag van de potentiële klant.
Cookies als dagboek
De effectiviteit van remarketing heeft ook een keerzijde. Het legt bloot hoeveel informatie bedrijven verzamelen over internetgebruikers.
Het lijkt alsof consumenten de hele dag door gevolgd worden. Zo was er een vader in de Verenigde Staten die ontdekte dat zijn dochter zwanger was omdat hij plotseling advertenties te zien kreeg van baby artikelen.
Hij was ingelogd op hetzelfde systeem als zijn dochter en werd door remarketing technologie op de hoogte gesteld. Deze ‘Big Brother’ praktijken worden niet altijd gewaardeerd. Met het weigeren van tracking cookies en dergelijke technieken zullen advertenties niet verdwijnen maar niet langer gepersonaliseerd worden.
Meer zichtbaarheid, lage kosten
De kosten voor remarketing liggen over het algemeen vrij laag.
Er kunnen kosten per duizend impressies berekend worden (CPM), kosten per klik (CPC) of kosten per actie (CPA).
- Bij CPC is klikken op een banner of koppeling voldoende,
- bij CPA is het nodig om een specifieke actie uit te voeren.
Zoekmachine advertenties worden afgerekend op basis van CPC, alleen voor weergave hoeft niet betaald te worden.
Op YouTube wordt gebruikt gemaakt van video commercials, lange reclamefilmpjes kunnen na enkele seconden worden overgeslagen. In dat geval is er sprake van een actie, ook al is niet de gehele video bekeken.