RLSA

RLSA

Remarketing Lists for Search Ads; dat is waar RLSA voor staat. Het is een ingewikkelde term voor een online advertentie omgeving die ook steeds complexer wordt. In basis betreft het een functie binnen Google Ads dat adverteerders de mogelijkheid biedt om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden op basis van de zoekhistorie.

Hoewel deze functie al sinds 2013 bestaat wordt er in de praktijk lang niet altijd gebruik van gemaakt. Met als resultaat dat potentiële klanten advertenties te zien krijgen die niet aansluiten op de vraag.

Hoe werkt RLSA?

Er zijn twee manieren om gebruiken te maken van RLSA binnen Google Ads. Als eerste kun je biedingen aanpassen gebaseerd op groepen advertenties. Dit zijn de remarketing lijsten waar het begrip naar verwijst. Je maakt hierbij gebruik van de zoektermen waar je op biedt.

Daarnaast kun je zoekadvertentie groepen instellen die alleen geactiveerd worden op het moment dat een gebruiker op de lijst komt te staan én zoekt met de beoogde zoektermen. Enkele kenmerken van RLSA zijn:

  • Een maximale cookie duur van 540 dagen.
  • De lijst moet minimaal 1000 cookies bevatten om de privacy van de gebruiker te waarborgen.
  • Er mag geen onderscheid worden gemaakt in leeftijd, geslacht en interesses.
  • Lijsten voor mobiele apps zijn niet te gebruiken bij lijsten voor Search Ads.

Verschil tussen RLSA en Display Remarketing

Hoewel het woord ‘remarketing’ in beide begrippen voorkomt is Remarketing Lists for Search Ads niet hetzelfde als Display Remarketing. De voornaamste overeenkomst is dat beide strategieën gebruik maken van tracking cookies waarmee gebruikers aan een lijst toegevoegd kunnen worden. Het is de wijze waarop deze lijsten worden geïmplementeerd waar het grote verschil zit.

Bij standaard remarketing ofwel het opnieuw benaderen van de gebruiker zal RLSA niet automatisch advertenties laten zien als iemand op de lijst komt te staan. Het is namelijk vereist dat deze gebruiker ook actief zoekt op basis van de vooraf bepaalde zoektermen waar op geboden wordt.

Daarmee is er een hogere mate van interesse vanuit de gebruiker die op dat moment actief zoekt naar informatie op basis van deze zoektermen. Dit kan een hogere doorklikratio als gevolg hebben of meer verkopen genereren. Uiteindelijk is het doel om de Return On Investment (ROI) te verbeteren.

Minder kliks, meer opbrengst

AdWords kunnen een adverteerder veel geld kosten. Als de kliks zich niet vertalen naar omzet kan deze kostenpost snel te groot worden om ermee door te gaan. Bij RLSA worden advertenties heel specifiek gericht op gebruikers die al eerder interesse hebben getoond naar een onderwerp.

Ze hebben een pagina bezocht en zijn nog steeds op zoek naar een passend antwoord. Dit is een indicatie dat de lead zich nu verder in de sales funnel bevindt. Het is hierbij ook mogelijk om op meer populaire zoektermen in te zetten. Hoewel de kosten hiervoor hoger zijn ligt de kans op conversie hoger.

Handig artikel voor je?