ROAS, wat is dat? #

Zonder te adverteren duurt het doorgaans erg lang voordat je als ondernemer winst kunt maken. Mond-op-mond reclame kan je verder helpen maar het kan lang duren voordat je resultaten boekt.

Om te oogsten zul je eerst moeten zaaien. Dit betekent dus adverteren en een marketing budget reserveren. Maar wat levert het eigenlijk op?

ROAS staat voor Return On Ad Spend, een belangrijk meetpunt om de opbrengst van marketingkosten te bepalen. Wat is een redelijke ROAS en hoe verbeter je de prestaties van het marketing budget?

Is ROAS belangrijk? #

Voor marketing is de Return On Ad Spend het voornaamste meetpunt. Als een campagne één miljoen euro in het laatje brengt dan lijkt dit een goed resultaat. Maar als de campagne anderhalf miljoen euro heeft gekost dan is het een grote flop.

Een positieve ROAS betekent heel eenvoudig gesteld een geslaagde campagne. Er moeten wel objectieve, meetbare én haalbare criteria worden gesteld.

Hoe bepaal je de ROAS? #

Bij de analyse van de marketingcampagne is het gangbaar om de ROAS te bepalen voor enkele dagen, een week, maand, kwartaal of zelfs langer. De termijn wordt voor een deel bepaald door de looptijd van een campagne en de levensloop van producten of diensten.

Door kaders te stellen kunnen resultaten worden bepaald, toch is het lastig om objectief te meten wat de opbrengst is. Als iemand bijvoorbeeld op de hoogte wordt gesteld van een product via een banner maar pas veel later actie onderneemt, dan kan dit resultaat buiten de berekening vallen. Resultaten moeten dus altijd in het juiste perspectief worden geplaatst.

Is ROAS hetzelfde als ROI? #

Bij ROAS gaat het specifiek om het geld dat gegenereerd wordt uit advertentie kosten. ROI ofwel Return On Investment gaat over de totale som aan kosten die gemaakt wordt om de omzet te genereren.

Naast marketingkosten worden bijvoorbeeld ook productiekosten en logistieke kosten meegeteld om tot de ROI te komen. Bij ROAS worden deze kosten niet berekend in de totaalsom.

Meer dan geld in het laatje #

Bij het opzetten van een online marketingcampagne is het van belang om de primaire doelstelling te bepalen. Dit kan zijn de zichtbaarheid verhogen, interactie stimuleren of producten verkopen.

Als er een directe relatie bestaat tussen adverteren en inkomsten dan is de ROAS duidelijk te bepalen. Als het de bedoeling is om meer gezien te worden of goodwill te kweken dan wordt het lastiger om het succes te meten.

Marketing kost geld, een beter imago is niet in bedragen uit te drukken. In dat geval kunnen criteria worden genomen als CPL wat staat voor Cost Per Lead. Er wordt dan berekend hoeveel het heeft gekost om één nieuwe lead te genereren. CPA staat voor Cost Per Action. Dit is een ander meetpunt waar een kostprijs aan kan worden gekoppeld.

De ROAS bepalen is daarmee niet altijd even eenvoudig. Er kunnen namelijk meerdere meetpunten zijn evenals meerdere resultaten.

Marketing kosten kunnen als gevolg hebben dat het aantal bezoekers aan een website verdubbeld wordt, met tien procent meer verkopen én een twintig procent hoger gemiddeld bestelbedrag. Dit zijn drie meetpunten met positief resultaat die samen de Return On Ad Spend bepalen.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 29, 2022