Sales page
Je kunt slechts eenmaal een eerste indruk maken, zorg er dus voor dat die eerste kennismaking goed is. Dit is zeker het geval voor retailers, die hun etalage op een aantrekkelijke wijze inrichten met producten uit de nieuwste collectie, of met scherpe prijzen die klanten de winkel in lokken. Op het internet is die eerste indruk ook van belang, een webpagina die specifiek is ingericht om een product of dienst te verkopen wordt een sales page genoemd. Dit is anders dan een productpagina, sales pages zijn opzichzelfstaand met alle informatie en interactieve elementen om tot aankoop over te gaan.
Er zijn twee soorten sales page te onderscheiden; short form (kort) en long form (lang):
Short form sales page
Een korte verkooppagina lijkt over het algemeen op een digitale brochure of flyer met relatief weinig tekst en korte, overtuigende kreten. Dit soort pagina’s passen goed bij producten of diensten die weinig uitleg nodig hebben. De pagina is vooral bedoeld om snel een conversie tot stand te brengen. Het taalgebruik is direct, het risoco voor de klant zal doorgaans beperkt zijn. Vaak wordt de auteur of aanbieder als autoriteit op een specifiek vakgebied aangeprezen, ook referenties worden vaak vermeld. Deze vorm leent zich met name voor conversies zoals aanmelden op een nieuwsbrief of inschrijven op een webinar.
Bij verkoop van producten of diensten is er doorgaans meer informatie nodig om de bezoeker over te halen. Een short form sales page is doorgaans gericht op personen die zich nog aan het begin van de verkooptrechter  bevinden.
Deze verkooppagina’s richten zich met name op snelle beslissers.
Long form sales page
Dit zijn langere sales pages met meer tekst en verdieping in het onderwerp. Bezoekers zijn doorgaans gericht op zoek naar een antwoord op een vraag, op deze pagina is het ook mogelijk om direct tot aankoop over te gaan. De teksten zullen doorgaans met een korte introductie beginnen die de snelle beslissers kunnen overtuigen, met Call To Action knoppen kan er direct een bestelling worden geplaatst. Hoe verder de pagina gaat hoe meer gedetailleerd de informatie wordt, met regelmatig een nieuwe CTA knop zodat de lezer niet hoeft te zoeken. Hierbij wordt dezelfde strategie toegepast als bij telefonische acquisitie geldt; hoe langer de lead interesse toont hoe groter de kans op conversie zal zijn.
Deze verkooppagina’s richten zich met name op twijfelaars.