arrow_drop_up arrow_drop_down
Accelerated Mobile Pages (AMP)

Accelerated Mobile Pages (AMP), hoe werken deze mobiele pagina’s?

Accelerated Mobile Pages (AMP)

In 2015 waren er zoveel mobiele apparaten dat het voor de hand lag om pagina’s te ontwerpen die speciaal voor deze schermen bestemd waren. Daarbij lag de nadruk op snel laden met minder data. Accelerated Mobile Pages is een standaard die door Google werd gelanceerd in samenwerking met een aantal partners. Oorspronkelijk was de naam Portable Content Unit ofwel PCU. Bij de lancering zou de naam Accelerated Mobile Pages ofwel AMP gebruikt worden.

Waar komt AMP vandaan?

De initiatiefnemer van Accelerated Mobile Pages is Google, in 2015 werd het AMP project officieel bekend gemaakt. Het doel was om de mobiele web ervaring beter te maken voor gebruikers. Naast ruim dertig nieuwsorganisaties waren ook diverse technologie campagnes betrokken bij dit project waaronder LinkedIn, Pinterest Twitter en WordPress.

De eerste AMP pagina’s zouden begin 2016 verschijnen, Google liet deze webpagina’s zien in de mobiele zoekresultaten. In eerste instantie werden deze resultaten weergeven in het “Top Stories” deel van de zoekresultaten pagina, het zou tot september van 2016 duren voordat deze resultaten samen met andere webpagina’s geïntegreerd zouden worden.

Wel of geen open standaard?

In 2015 zouden er drie soortgelijke formaten worden gelanceerd met als doel content sneller te laden: Facebook Instant Articles, Apple News en Accelerated Mobile Pages. AMP is iets anders van opzet omdat het een browser technologie betreft die platform onafhankelijk is. Toch is er kritiek vanuit de tech gemeenschap omdat de standaard minder ‘open’ lijkt als Google beweert. Zo slaan ze pagina’s via hun eigen servers op, ook is de broncode niet onder een Open Source licentie vrijgegeven.

Uitbreiding van Accelerated Mobile Pages

Ook Microsoft zou in september 2016 ondersteuning gaan bieden voor AMP in de Bing zoekmachines voor zowel Android als voor Apple iOS. Adobe gaf aan dat een jaar na lancering zeven procent van de pagina’s vanuit de voornaamste publicaties in de Verenigde Staten bestond uit AMP pagina’s. In mei 2017 gaf Google aan dat 900.000 domeinen gebruikt maakte van deze standaard met ruim twee miljard pagina’s wereldwijd. In juni van dat jaar zou Twitter koppelingen naar deze pagina’s opnemen in de mobiele apps.

Het zou tot eind 2018 duren voordat WordPress een officiële plugin zou lanceren om Accelerated Mobile Pages in het CMS op te nemen. In 2019 werd aangekondigd dat de afkorting als officiële naam verder zou gaan, de woorden Accelerated Mobile Pages worden sindsdien niet meer officieel gebruikt om dit type pagina’s aan te duiden.

Hoe werken deze mobiele pagina’s?

Als een webpagina beschikbaar is in een desktop versie en een mobiele versie op de server, dan zal op mobiele apparaten automatisch de AMP versie worden geladen. Volgens Google wordt er bij deze geoptimaliseerde pagina’s tien keer minder data gebruikt, daarnaast laden deze webpagina’s gemiddeld in minder dan één seconde. Als er gebruikt wordt gemaakt van ‘pre-rendering’ zal een AMP pagina 2,5 sneller laden dan de standaard versie, zonder pre-rendering laadt de geoptimaliseerde pagina zelfs 9 keer sneller volgens een onderzoek.

Sinds 2018 heeft Google aangegeven dat de content op een mobiele pagina grotendeels gelijk moet zijn om verwarring voor de gebruiker te voorkomen.
Wij houden van koekjes, jij?