Affiliate marketing

Affiliate marketing

Affiliate marketing

Een winkel koopt eerst voorraad in, en hoopt deze producten weer te verkopen met winst. Als artikelen op de plank blijven liggen drukt dit de netto winst. Bij affiliate marketing worden (digitale) producten of diensten aangeboden door personen of organisaties die geen eigen voorraad hebben, maar slechts doorverwijzen naar de werkelijke verkoper. Als hieruit een succesvolle transactie volgt krijgt de affiliate geld uitgekeerd. Daarmee is het een vorm van verkoop met een laag risico.

Waar komt affiliate marketing vandaan?

Het concept van affiliate marketing is niet nieuw en is vergelijkbaar met direct marketing waar Tupperware een goed voorbeeld van is. Dit merk produceerde dozen om verswaren langer goed te houden en liet huisvrouwen deze producten aanprijzen binnen hun kennissenkring middels “Tupperware parties”. Tijdens een feestje werden de producten gedemonstreerd, voor ieder verkocht product zou de gastvrouw een commissie ontvangen.

Affiliate marketing is niet veel anders dan het Tupperware model, met als voornaamste verschil dat de producten en diensten online verkocht worden. In plaats van winkeliers die het aanbod verkopen op basis van directe verkoop vanuit de producent kan in principe iedereen een affiliate worden. De persoon of organisatie staat niet in direct verband met de aanbieder en ontvangt alleen geld als er via deze tussenpersoon een aankoop tot stand komt. De affiliate gaat dus op zoek naar klanten op no-cure-no-pay basis.

Het eerste voorbeeld van affiliate marketing online komt van William J. Tobin, die het concept patenteerde in 1989. CDNow zou in 1994 met verkoop op afstand beginnen, Amazon volgde twee jaar later.

Geen klanten, geen geld bij affiliate marketing

Als er uit affiliate marketing geen verkopen voortvloeien, dan zal de tussenpersoon ook geen commissie opstrijken. De producent kan wel profiteren van de verhoogde zichtbaarheid. Het is dus van belang dat degene die de marketing verzorgt ook degene is die hiervoor beloond wordt. Consumenten raadplegen vaak meerdere bronnen alvorens tot aankoop over te gaan. Er zijn verschillende modellen mogelijk om te bepalen welke affiliate geld uitgekeerd krijgt. Dit kan de eerste stap in het traject van de klant zijn, de laatste of een gewogen verdeling.

Het belang van tracking cookies

Bij affiliate marketing zal op de webpagina waar het product of de dienst aangeboden wordt een unieke identificatiecode aanwezig zijn. Hiermee is vast te stellen vanuit welke tussenpersoon de verkoop is gerealiseerd. Bij een directe link naar een verkoop pagina is eenvoudig te traceren wie de commissie moet ontvangen. Maar niet alle klanten maken direct een aankoopbeslissing. Daarom is het mogelijk om met tracking cookies te werken die de verkoop kunnen koppelen aan de affiliate. Deze cookie wordt actief op het moment dat de consument voor het eerst een pagina bezoekt met het aanbod.

Ook affiliate marketing voor andere producten

Amazon en ook andere platformen trekken hun commissie verder dan het direct gerelateerde aanbod. Zo werkt een Amazon tracking cookie voor alle aankopen die binnen een sessie worden gekocht. Klikt een consument op een banner voor een televisie, maar uiteindelijk schaft deze persoon een fiets aan via Amazon, dan wordt de commissie op de fiets uitgekeerd. Daarmee betreft het dus een Amazon affiliate, niet voor een specifiek product.

Wij houden van koekjes, jij?
arrow_drop_up arrow_drop_down