arrow_drop_up arrow_drop_down

Backlink

Een Backlink is een koppeling van één website naar een andere website. Daarmee onderscheiden deze links zich van Interne links, deze verwijzen namelijk naar een pagina op hetzelfde domein. Backlinks zijn van groot belang voor de positie in de zoekresultaten pagina’s (SERPs). Ze geven het zoekmachine algoritme een indicatie van de populariteit en kwaliteit van de pagina waar naartoe verwezen wordt. Backlinks kunnen op organische wijze verkregen worden, er zijn ook methoden om betaald dit soort koppelingen te realiseren.

Backlink of Hyperlink?

Backlinks vormen een subcategorie binnen Hyperlinks. Een Backlink verwijst specifiek naar een andere website of domein. Sinds de opkomst van zoekmachines zijn dit soort koppelingen van groot belang geweest om de rangschikking in de zoekresultaten te bepalen. Een webpagina waar veel andere websites naartoe linken geeft aan dat hier relevante informatie te vinden is over een specifiek onderwerp. In de PageRank beschrijving van Google in 1998 werd aangegeven dat een link van pagina A naar pagina B een soort ‘stem’ is voor pagina B door pagina A. Meer stemmen betekent meer populariteit en daarmee een hogere relevantie.

Linkfarms

De nadruk op Backlinks bleef zeker niet onopgemerkt door SEO experts. Er kwamen steeds meer dienstverleners die Backlinks in grote aantallen konden realiseren. Er werden enorm veel websites gepubliceerd met als enige doel koppelingen te leggen naar andere websites. Er was vaak weinig of geen relevantie met de bestemming. Deze praktijk behoort tot Black Hat SEO, wat staat voor een vorm van zoekmachine optimalisatie die niet voldoet aan de richtlijnen van de zoekmachine. Dit gat werd (deels) gedicht door bron sites te beoordelen op kwaliteit, relevantie en autoriteit. Een koppeling vanuit een nauwelijks bezochte pagina met alleen maar Backlinks krijgt weinig of geen waarde toebedeeld in de ranking. Ook een koppeling vanuit een populair fast food restaurant naar een bekende autofabrikant is verdacht omdat de relevantie niet direct evident is.

AB-Ruil en ABC-Ruil

Een AB-Ruil is een gelijke uitwisseling van links met als doel beide websites meer autoriteit te geven. Omdat deze SEO methode als misleidend kan worden aangemerkt, is er ook een ABC-Ruil mogelijk waarbij een derde, schijnbaar onafhankelijke partij ervoor zorgt dat de websites niet direct naar elkaar toe linken. Er zijn intermediaire SEO firma’s die dergelijke koppelingen mogelijk maken.

Niet alle links moeten organisch gekoppeld worden om relevant te zijn voor een zoekmachine. Zo is het mogelijk om gesponsorde blog artikelen naar een zakelijke website te laten verwijzen, of Affiliate links waarbij de eigenaar van de bronpagina betaald krijgt na een succesvolle verkoop. Hierbij behoort het tot de Best Practices om te vermelden dat het om betaalde content of een gesponsorde link gaat, al wordt dit in praktijk niet altijd bekendgemaakt.

Zijn Backlinks nog steeds relevant?

Sinds de begindagen van zoekmachine optimalisatie is er veel veranderd in de algoritmes. Webcrawlers scannen niet alleen op Metadata en H-tags, maar op de gehele inhoud van pagina’s en context. Ook ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie maken het bepalen van een ranking op basis van relevante resultaten nauwkeuriger. Toch wegen Backlinks nog steeds zwaar in het zoekmachine algoritme.
Wij houden van koekjes, jij?