Bannerpositie

Bannerpositie

Bannerpositie

De eerste banner werd gepubliceerd in 1994 met de tekst (vertaald uit het Engels): “Heb je ooit met je muis hier geklikt? Nu wel!” met een koppeling naar de website van AT&T. Deze campagne wist veel kliks te genereren, maar al snel zouden internetgebruikers ‘banner blind’ worden.

De banners worden wel weergegeven maar niet aandachtig bekeken laat staan geklikt. De bannerpositie is van invloed op de zichtbaarheid en de interactie met het aanbod. Er zijn meerdere factoren die het succes van een reclamecampagne beïnvloeden, waar de adverteerder niet altijd de volledige controle over heeft.

Banner formaat en positie

Er zijn een flink aantal bannerformaten, de voornaamste vier staan garant voor bijna 90 procent van alle bannerweergaven:
  • Medium Rectangle (300 x 250 pixels)
  • Leaderboard (728 x 90 pixels)
  • Mobile Leaderboard (320 x 50 pixels)
  • Wide Skyscraper (160 x 600 pixels)
Met name de Medium Rectangle wordt vaak weergegeven. De standaard bannerpositie is rechtsboven in beeld, vaak geplaatst naast de titel of onderwerp. Banners worden overigens steeds vaker Display Ads genoemd, mede door de diverse verhoudingen waardoor de originele naam de lading niet meer dekt.

Weergave Under The Fold

In papieren publicaties wordt de term Above en Under The Fold gebruikt. Kranten worden vanwege hun grote formaat vaak dubbelgevouwen in kiosken geplaatst, alleen het deel boven de vouw is zichtbaar. Een webpagina kan een variabele hoogte hebben, ook kunnen beeldschermen en beeldscherm verhoudingen afwijken. Toch wordt ook in digitale media rekening gehouden met de bannerpositie.

Wanneer de banner bijvoorbeeld direct naast de paginatitel staat, dan zal deze bij het laden direct zichtbaar zijn. Als de bannerpositie lager is dan moet de kijker eerst naar beneden scrollen voordat de advertentie zichtbaar is. Bij het tellen van impressies op webpagina’s wordt geen rekening gehouden met het deel van de pagina dat wordt bekeken, alleen met de URL die wordt geladen vanaf de server. Daarom is het ook van belang om naast impressies het aantal kliks te meten. Dit geeft de daadwerkelijke interactie aan. Bij een scrollende dienst zoals Facebook is dit niet het geval.

Ontwerp van banners

De meeste banners worden gepubliceerd via een advertentie netwerk zoals Google Ads of Facebook Advertenties. De plaatsing wordt voor een deel bepaald via een veilingsysteem en voor een deel op basis van een algoritme die de relevantie bepaalt. De adverteerder kan demografische kenmerken kiezen, plaatsing op een specifieke website of de bannerpositie wordt normaal gesproken geautomatiseerd.

Om de zichtbaarheid te verhogen kunnen er diverse ontwerp technieken worden toegepast. Een persoon op een kale achtergrond valt op, contrasterende kleuren of een animerende banner ook. De grens tussen opvallend en irritant is niet objectief te bepalen, de ontwerper zal doorgaans een balans proberen te vinden. Het platform zal richtlijnen bepalen op het gebied van formaat en bestandsgrootte, waarbij dezelfde pagina op een mobiel apparaat anders kan worden weergegeven dan op een desktop of laptop beeldscherm.

Altijd de banner in beeld

Met name in gratis mobiele apps wordt gebruik gemaakt van een vaste bannerpositie onder in beeld. Hier kunnen meerdere advertenties in een carrousel worden geplaatst, de app ontwikkelaar heeft weinig invloed op de inhoud.

Hoewel dit voor ontwikkelaars een bron van inkomsten kan bieden, kan het gebrek aan controle over de content een nadeel zijn. Een aantal apps bieden tegen betaling een advertentie-vrije versie aan, waarmee reclames in feite als bewust storend element worden ingezet.

arrow_drop_up arrow_drop_down