BERT

BERT

BERT

De bekendste Bert is waarschijnlijk de chagrijnige doch trouwe vriend van Ernie, de twee populaire figuren uit Sesamstraat. SEO experts denken als eerste aan BERT met hoofdletters, een afkorting die staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Dan klinkt BERT toch een stuk vriendelijker.

Het betekent in het kort dat er een neuraal netwerk is toegevoegd aan het zoekalgoritme van Google zodat natuurlijke tekst beter wordt begrepen door software. Met andere woorden; computers spreken beter de taal van mensen. Volgens Google heeft deze update effect op tien procent van alle zoekopdrachten. Dat is in termen van zoekmachine optimalisatie behoorlijk ingrijpend.

Wie spreekt welke taal?

Mensen spreken vele talen. Deze tekst is in de Nederlandse taal geschreven, en zal voor de meeste Nederlanders duidelijk leesbaar zijn. Vlamingen begrijpen deze tekst ook, Duitsers zullen enkele woorden herkennen. Maar een geboren en getogen Chinees begrijpt er niets van. De taalverschillen tussen mensen en computers zijn nog veel omvangrijker als tussen Nederlanders en Chinezen. Dit was zeker in de begindagen van zoekmachines een uitdaging. Een internetgebruiker moest haast een cryptische puzzel oplossen om een zoekopdracht in te geven die het gewenste resultaat zou opleveren.

Ask Jeeves behoorde tot de eerste zoekmachines waaraan je in ‘natuurlijke’ taal vragen kon stellen, al bleek Jeeves niet altijd even snugger te zijn. Het zoekalgoritme van Google zou snel terrein winnen ondanks de nog immer rigide vorm van indexering en weging van kenmerken. Met BERT wordt zoeken op internet eenvoudiger voor mensen in alle landen, het zal wel impact hebben op de wijze waarop websites geoptimaliseerd worden voor Google.

Wat is BERT?

Een voorbeeld waarop BERT zich onderscheidt van voorheen is als volgt: Iemand zoekt op “2020 cuba reizen naar nederland visa”. Het oude zoekalgoritme kon het woord ‘naar’ niet in context plaatsen waardoor de bovenste zoekresultaten voor een visum van Nederland naar Cuba waren. Omdat BERT wél kan begrijpen dat het een Cubaan betreft die naar Nederland wil reizen en niet andersom zullen de juiste zoekresultaten worden weergegeven.

Ook bij correcties van zoekopdrachten is Google slimmer geworden, omdat woorden in context worden geplaatst. Zo worden woorden als ‘niet’ of ‘geen’ beter begrepen voor meer relevante zoekresultaten.

Is BERT een vervanging voor RankBrain?

In 2015 werd kunstmatige intelligentie en zelflerende functionaliteit in Google geïntroduceerd met RankBrain. Dit algoritme wordt niet vervangen met BERT maar juist aangevuld. Het zoekalgoritme kan kiezen voor RankBrain, voor BERT of beide methoden in combinatie gebruiken. Google heeft BERT bestempeld als de grootste vernieuwing in online zoeken van de afgelopen vijf jaar. Dit betekent eigenlijk dat beide algoritmen van groot belang zijn voor de toekomst van zoeken op het internet.

Hoe werkt SEO met BERT?

Google wordt steeds slimmer en begint steeds meer te functioneren als een menselijk brein. Kunnen alle bekende SEO trucs dan de prullenbak in? Niet helemaal, het zijn met name de optimalisaties die iets toevoegen aan de gebruikerservaring die waardevol zijn om die felbegeerde eerste positie in Google te verwerven.

Responsive Design voor een goede weergave op ieder beeldscherm, snel laden, teksten die een vraag beantwoorden en goed leesbaar zijn; het blijven belangrijke criteria om vindbaar te blijven in de zoekresultaten. Eigenlijk wordt het zelfs eenvoudiger om de beoogde doelgroep te bereiken, door ze aan te spreken in hun eigen taal. Nederlands, Chinees maar niet langer ‘computertaal’.
Wij houden van koekjes, jij?
arrow_drop_up arrow_drop_down