Citymarketing

Citymarketing

Citymarketing

Amsterdam staat wereldwijd bekend als het land waar drugs en seks legaal is, de plek waar alles mag. Land? Het is toch een stad? Probeer dat maar eens uit te leggen aan toeristen die nooit meer van Nederland zullen zien dan het Amsterdamse stadscentrum met coffeeshops en raamprostituees. Voor een deel is dit beeld van de stad ontstaan door elementen die hier reeds aanwezig waren, het wordt ook zeker gecultiveerd.

Dit wordt citymarketing genoemd of in het Nederlands stadspromotie. Gemeenten worden bewust gepromoot op basis van onderscheidende kenmerken om zo toerisme te stimuleren of bedrijven aan te trekken. Marketing voor steden (of dorpen) dus.

Citymarketing verkoopt de stad

Waarom zou een toerist een gemeente bezoeken en hier geld besteden aan lokale ondernemers? Hoe overtuig je grote bedrijven om een groot pand op het lokale industrieterrein te betrekken? Dit gaat niet vanzelf, architecten, planners en andere specialisten doen hun uiterste best om hun dorp, stad of regio zo interessant mogelijk te maken voor bewoners (werknemers) en organisaties (werkgevers).

Citymarketing helpt deze gebieden om zich te profileren. Daarbij kan ingehaakt worden op organische bekendheid uit het verleden of er wordt een compleet nieuwe imago ontwikkeld.

Slogan, evenementen en historische feiten

Amsterdam heeft de letters “I amsterdam” prominent bij de uitgang van Schiphol Airport geplaatst met de letters “I am” in een afwijkende kleur. Steden vechten om de Olympische Spelen te mogen organiseren, wat overigens enorme kosten met zich meebrengt. Als prestigieus evenement wordt het als zeer waardevol gezien. Vele toeristen verbazen zich jaarlijks hoe klein ‘Manneken Pis’ in Brussel eigenlijk is, waarom wordt hier zo’n ophef over gemaakt?

Vincent Van Gogh, de schilder uit … ?

Een duidelijk voorbeeld van citymarketing is Nuenen, hoewel dit officieel een dorp is. Deze gemeente staat synoniem met Vincent Van Gogh, de beroemde schilder die hier zijn eerste grote werk “De Aardappeleters” zou schilderen. Hij had een grote liefde voor de bewoners die hier op het land werkte, en legde de bevolking vast met honderden schetsen en diverse beroemde schilderijen. Nuenen was de ‘muze’ van deze schilder. Nu is er de Vincent van Goghstraat in Nuenen, die vlakbij het Van Gogh museum ligt. In het park staat prominent een standbeeld van schilder, er is door het dorp een route uitgestippeld met interactieve zuilen op de locaties waar een aantal van zijn schilderijen tot stand kwamen. Meerdere monumentale gebouwen zijn overeind blijven staan omdat Vincent zijn schildersezel ooit voor het pand had neergezet.

Een welverdiende status als “Van Gogh” dorp dus, tot je ontdekt dat hij slechts twee jaar van zijn leven in deze gemeente heeft doorgebracht. Hij werd namelijk geboren in Zundert, ging vervolgens naar Zevenbergen, Tilburg, Den Haag, Londen, Parijs, Ramsgate, Isleworth, Turnham Green, Dordrecht, Amsterdam, Brussel, Henegouwen, Courrières, Etten, Hoogeveen, NUENEN, Antwerpen, Parijs, Arles, Saint-Rémy-de-Provence en uiteindelijk Auvers. Hij werd slechts 37 jaar oud. Toch heeft Nuenen de schilder als meest beroemde ‘zoon’ omarmd, terwijl Wikipedia aangeeft dat hij “verbitterd en onplezierig” vertrok uit Nuenen in 1885.

XXX

Veel gemeenten in Nederland zijn jaloers op de ‘XXX’ branding van de iconische Amsterdamse paaltjes. In Vlaanderen worden zelfs de ‘merkloze’ paaltjes Amsterdammertjes genoemd. Buitenlandse toeristen maken er graag foto’s van, niet in de laatste plaats vanwege de verwijzing naar seksueel getint materiaal inclusief de fallus vormgeving van de paal.
arrow_drop_up arrow_drop_down