arrow_drop_up arrow_drop_down
Clickbait, wat is dat?

Clickbait

Clickbait, wat is dat?

Clickbait is een vorm van promotie waarbij prikkelende content de internetgebruiker moet overhalen om op een link te klikken. De achterliggende content is vaak minder interessant dan de aankondiging doet vermoeden. De inhoud en feitelijke betrouwbaarheid van Clickbait kan verschillen per uiting, de intentie blijft gelijk; alles voor de kliks. Want het aantal bezoekers is van waarde voor SEO, daarnaast kunnen meer bezoekers zorgen voor een hogere conversie. Hoewel dit soort promotie niet per definitie misleidend hoeft te zijn, kan het wel een negatieve impact hebben op de ervaring van de bezoeker.

Klikken en tikken

Klikken op een link met de muis, of tikken op een beeldscherm; iedereen die gebruik maakt van internet kent het fenomeen. Maar waarom zou je op een specifieke koppeling klikken of tikken? Spreekt het onderwerp je aan, of wordt er een aanlokkelijk aanbod gemaakt dat je niet kunt weerstaan? Soms komt er een uitspraak voorbij, of wordt er een afbeelding vertoond die zo interessant overkomt dat je het niet kunt laten om de achterliggende pagina toch even te bezoeken. Dat is op zich niet erg, maar als de promotie niet overstemt met de feitelijke informatie op de achterliggende pagina kan er sprake zijn geweest van Clickbait. ‘Bait’ is het Engelse woord voor ‘aas’, net als een visser heeft de bedenker van de promotionele link een aantrekkelijk maar bedrieglijk aanbod voorgehouden, met een achterliggende gedachte die vaak niet direct duidelijk is voor de bezoeker.

Grijs gebied

Website exploitanten en social media platformen zijn het er niet over eens wat Clickbait eigenlijk betekent. Zo beweert Buzzfeed zich niet aan deze praktijk schuldig te maken, omdat de beschrijvingen wel degelijk de lading dekken. Maar ze kiezen vaak wel bewust voor controversiële onderwerpen die uitnodigen tot klikken. Facebook stelt dat het publicaties zijn met als doel door te klikken, zonder aan te geven wat de werkelijke inhoud is. De meest algemene uitleg van Clickbait is een grote belofte die niet voldoende wordt ingewilligd. De achterliggende content is vaak niet zo waardevol of interessant als de promotie doet voorkomen.
Voorbeelden van Clickbait kunnen zijn:

Informatie achterhouden: “Je gelooft niet wat koning Willem-Alexander deed op vakantie in Italië!”
Sensationele uitspraken: “Shocking! Oma trouwt met ex van kleindochter”.
Human interest: Deze 12 dieren staan op uitsterven, je raadt nooit welk dier op nummer 7 staat!”
Populaire onderwerpen of personen: “Rake klappen uitgedeeld bij ruzie tussen Frans Bauer en Ali-B.”

Is Clickbait hetzelfde als Bait-and-switch?

Hoewel de content achter de wervende boodschap lang niet altijd volledig in overeenstemming is met de pagina, zal er wel een bepaalde relatie bestaan. Bij een Bait-and-switch scenario is dit niet het geval. Deze vorm van online marketing is per definitie misleidend. De bezoeker denkt een pagina over een specifiek onderwerp te zien te krijgen, terwijl het in werkelijkheid over een compleet ander onderwerp gaat. Een methode die vaak toegepast werd, was het plaatsen van populaire zoektermen in de Metadata van een HTML pagina. Het algoritme keek alleen naar deze informatie, en hield geen rekening met de werkelijke inhoud van de pagina. De huidige zoekmachine algoritmes houden wel rekening met context, en laten zich minder snel misleiden door Bait-and-switch praktijken. Clickfraud ligt dichter tegen dit concept aan.

Clickbait is een vorm van marketing dat veel raakvlakken vertoont met reguliere advertenties, maar de grenzen opzoekt tussen informeren en misleiden.
Wij houden van koekjes, jij?