Content farms

Content farms

Content farms

De gemiddelde internetgebruiker zal doorgaans niet direct naar een website navigeren maar eerst zoeken in Google. Dat gaat vaak sneller dan een URL ingeven. Ook informatie over producten, diensten en andere zaken verloopt via zoekmachines. Webcrawlers, bots en spiders zoeken constant naar nieuwe informatie en het zoekalgoritme probeert een zo relevant mogelijk resultaat weer te geven bij een zoekopdracht. Bedrijven spelen hier op in door veel content te produceren met als doel hoger te scoren in Google. Content farms zijn gespecialiseerd in de productie van grote aantallen teksten met als doel hoger te scoren in search engines.

Content is King

Al in een vroeg stadium van zoekmachines werd duidelijk dat niet zozeer de kwaliteit van content maar de kwantiteit van belang was om een hoge ranking te behalen. De eerste zoekmachine algoritmen werkte via een rigide wijze van toetsing dat door SEO experts vrij eenvoudig te doorzien was. Wanneer bleek dat specifieke zoektermen populair waren, werden deze termen opgenomen in de meta data. Toen dat niet meer werkte werden deze woorden gebruikt op de pagina’s. Dit heeft geleid tot ontelbare pagina’s met nagenoeg identieke inhoud waarbij de focus vooral ligt op vindbaarheid in zoekmachines en minder op leesbaarheid voor de bezoeker.

Duplicate content

Het komt regelmatig voor dat Black Hat SEO specialisten content ‘schrapen’ van andere webpagina’s. Als zoekmachines dubbele content tegenkomen dan kunnen hier sancties op staan. Een andere methode is het herschrijven van bestaande pagina’s. Zo wordt dezelfde informatie op een andere wijze geformuleerd waardoor het ‘unieke’ content wordt. Dit is een praktijk die nog steeds voortduurt en waar het lastiger is voor een zoekalgoritme om op in te spelen. Naarmate semantisch zoeken en kunstmatige intelligentie beter wordt kan het algoritme wel steeds beter duplicate content herkennen. Overigens is dit geen nieuwe praktijk; veel nieuwsberichten op de televisie en in de krant komen van een klein aantal persbureaus, deze berichten worden vervolgens herschreven voor talloze publicaties.

Controle op content

De Medic update binnen het Google zoekalgoritme is een bewuste reactie op content farms. Als het gaat om onderwerpen die een grote impact hebben op het menselijk welzijn zoals informatie op medisch gebied, dan zal Google de naam van de auteur verifiëren om de autoriteit en betrouwbaarheid te bepalen. De ‘Panda’ update uit 2011 zou ook content van lage kwaliteit filteren uit de zoekresultaten, wat impact had op ongeveer 12% van alle zoekresultaten.

Hoewel zoekalgoritmen beter zijn geworden in het bepalen van kwaliteit, is de behoefte aan content farms en teksten zeker niet afgenomen. Google is namelijk voorkeur gaan geven aan pagina’s met meer woorden, los van de kwaliteit. Dit heeft geleid tot steeds langere webpagina’s. Korte blog artikelen krijgen veelal een lagere ranking toebedeeld terwijl ‘longread’ pagina’s van duizenden woorden juist beter scoren. Daarbij lijkt er weinig rekening gehouden te worden met de daadwerkelijke inhoud van de pagina’s.

Evergreen content

Een andere strategie bij zowel content farms als bij standaard SEO is de ‘evergreen’ content. Dit zijn pagina’s met een lage nieuwswaarde maar wel met informatie die een kleinere groep gebruikers aanspreekt. Dit soort pagina’s behouden hun relevantie en helpen een website langzaam maar zeker hoger te scoren in de zoekresultaten pagina’s.

Naast content farms worden ook platformen als Fiverr.com vaak gebruikt om amateurs en semi-professionele schrijvers voor lage tarieven content te laten schrijven.

Reactie plaatsen
Wij houden van koekjes, jij?
arrow_drop_up arrow_drop_down