Content marketing

Content marketing

Content marketing

Alle marketing is content, aangezien ‘content’ niets anders is dan het Engelse woord voor ‘inhoud’. Een telemarketing gesprek wordt op basis van een script uitgevoerd, deze tekst is content. Met het begrip ‘content marketing’ wordt een wijze van promotie aangeduid waarbij het verstrekken van informatie de boventoon voert. Daarmee is het een andere vorm van marketing dan een standaard advertentie waarbij het product centraal staat. In content marketing is het mogelijk dat de naam of de producten van de aanbieder nauwelijks of zelfs geheel niet ter sprake komen.

Waarom gebruik maken van content marketing?

Een consument is op zoek naar informatie over tuinieren. Het is weer lente en deze persoon wil graag weten wanneer je het gras weer kunt maaien en op welke lengte. Via Google is deze informatie snel te vinden, op de pagina worden naast informatie over het gras maaien ook tips gegeven over bemesten en verticuteerharken. De consument is zich er wellicht niet van bewust dat deze informatieve tekst betaald is door Gardena of een ander merk tuinartikelen. Het merk wordt een keer terloops genoemd, of er staat ergens een link naar een webshop, verder lijkt de informatie geheel neutraal te zijn.

Content marketing is niet dwingend maar wel sturend. In plaats van merken, producten of diensten aan te prijzen ligt de focus op de boodschap. Dit kan informatief zijn maar ook onderhoudend. Denk aan een grappige video waarin iemand ‘toevallig’ een zak M&M’s vasthoudt. Dat snoepgoed is op zich niet grappig, er wordt wel een associatie gewekt met de humor in het filmpje. Product placement kan daarmee ook een vorm van content marketing zijn.

Vormen van content marketing

Bijna alle soorten media kunnen gebruikt worden voor content  marketing, dit is zeker niet beperkt tot online media. Zo liet chipfabrikant Croky in jaren tachtig stripboeken maken over twee papegaaien die ‘toevallig’ ook op de verpakking van de chips te zien waren. In dezelfde periode zouden speciale Suske en Wiske albums verschijnen waarbij het beroemde duo na hun avontuur bijvoorbeeld op een pak wasmiddel afgebeeld werden. Content marketing gericht op kinderen is een geheel eigen tak binnen deze vorm van promotie.

Hier zijn enkele vormen van online content marketing:

  • Blog: Voornamelijk teksten met mogelijk ook enkele afbeeldingen ter illustratie, vaak informatief van aard binnen een niche.
  • Video: Uitleg video’s, doe-het-zelf filmpjes of grappige videoclips met potentie om ‘viral’ te gaan.
  • Infographic: Een afbeelding die een complex onderwerp begrijpelijk maakt dankzij plaatjes, mogelijk vergezeld van korte tekstfragmenten.
  • E-book: Met name binnen online dienstverlening worden veel gratis e-books verspreid met als doel nieuwe klanten te werven en contactinformatie te verkrijgen.
  • Influencer: In dit geval wordt gebruik gemaakt van de groep volgers die een invloedrijk persoon heeft. De content kan zijdelings of heel direct gericht zijn op het commerciële aanbod.

Schrijven voor Google

Vele consumenten zijn in de loop der jaren ‘blind’ geworden voor advertenties en banners, terwijl zichtbaarheid juist van groot belang is voor adverteerders. Op de televisie worden reclameblokken overgeslagen dankzij settopboxen en vertraagd kijken. Bij het maken van content voor de doelgroep wordt niet alleen gekeken naar de consument maar ook naar de zoekmachines. Google is voor velen de eerste stap naar de content, teksten worden daarom deels geschreven op het zoekmachine algoritme. Bijvoorbeeld door specifieke zoektermen te gebruiken of de indeling op een bepaalde wijze vorm te geven.

Wij houden van koekjes, jij?
arrow_drop_up arrow_drop_down