arrow_drop_up arrow_drop_down
cpc

CPC

Wat is CPC?

CPC is een online marketing term die staat voor Cost Per Click. Daarbij worden de totale kosten van een marketing campagne gedeeld op het aantal kliks naar een pagina. Zo kan bepaald worden hoeveel één klik heeft gekost. Het is daarnaast een standaard wijze om de kosten voor adverteerders te berekenen. CPC kan ook staan voor Cost Per Conversion waarbij niet specifiek gedefinieerd wordt wat deze conversie inhoudt. Dit kan bijvoorbeeld het omslagpunt van een geïnteresseerde lead naar een betalende klant zijn.

CPC als Kosten Per Klik

Toen internet advertenties nog relatief nieuw waren, werden kosten vaak berekend per aantal weergaven ofwel impressies. Zo werd er bijvoorbeeld 10 euro gerekend wanneer een banner advertentie 1000 keer was weergegeven. Het probleem hierbij was dat weergave op een scherm niet automatisch betekent dat de boodschap daadwerkelijk gezien is. Zo is het mogelijk dat een banner onderaan de pagina staat, en de bezoeker niet tot zover scrolt. Of door een Adblocker wordt de advertentie aan het oog onttrokken, terwijl het advertentienetwerk deze weergave wel telt omdat er een aanvraag is geweest vanuit de server. Interactie lijkt een meer betrouwbare methode, daarom is Cost Per Click in een aantal situaties het meest nauwkeurige meetpunt om zichtbaarheid te meten. Kosten per aantal impressies wordt CPM genoemd, wat staat voor Cost Per Mille. Deze methode wordt ook nog steeds gebruikt.

Gratis adverteren

Google biedt een aantal types advertentie aan op basis van CPC, er worden dus geen kosten berekend bij alleen een weergave. Wanneer een banner dus het volledige verhaal vertelt dat de adverteerder kwijt wil, en er geen prikkeling aanwezig is om verder te klikken, dan zou een adverteerder in theorie gratis kunnen adverteren. Bij het weergeven van telefoonnummers in de Google zoekresultaten pagina’s worden eveneens geen kosten berekend, maar wanneer iemand klikt op het nummer om direct contact op te nemen, dan zal dit als een legitieme klik wordt geteld met bijbehorend tarief.

CPC als Kosten Per Conversie

Een klik geeft aan dat er een zekere interesse bestaat, maar doorklikken betekent niet automatisch dat de omzet ook groter wordt. Door conversiedoelen te bepalen is dit wel mogelijk. Dit kan een financiële transactie zijn maar dat hoeft niet. Zo kan er een gratis ebook worden aangeboden, met als tegenprestatie dat de ontvanger e-mail gegevens achterlaat. Bij klikken op de download link vindt er de gewenste conversie plaats. Het kan overigens wel een financiële transactie zijn, zoals een artikel betalen via een link die op een webpagina wordt getoond.

Kosten berekenen

Zowel de Kosten Per Klik als Kosten Per Conversie kunnen enorm uiteenlopen. Populaire zoektermen zullen bijvoorbeeld duurder zijn, Longtail zoektermen zijn doorgaans goedkoper omdat er minder vaak op gezocht wordt. Via bijvoorbeeld AdSense van Google kunnen er keywords worden gekozen evenals geografische grenzen en andere voorwaarden. Ook kan er een advertentiebudget worden bepaald met een looptijd, het algoritme zal hier bij de plaatsing rekening mee houden. Een hoger bod betekent overigens niet automatisch een publicatie, er zijn ook andere criteria om te bepalen welke advertentie wordt weergegeven.
Wij houden van koekjes, jij?