Direct marketing

Direct marketing

Direct marketing

De snelste route van A naar B is een rechte lijn. Dit is de gedachte achter direct marketing, waarbij de aanbieder direct contact legt met mogelijke klanten. Dit kan op vele manieren plaatsvinden, en van toepassing zijn op een breed scala aan producten of diensten.

Denk aan een catalogus in de bus van een bedrijf in kantoorartikelen, een telefoontje namens een energieleverancier of iemand aan de deur die bewoners wil overhalen maandelijks te doneren aan een goed doel. Hoewel de aanbieder gebruik kan maken van diverse platformen en uitvoerende bedrijven bepaalt de aanbieder de boodschap.

Vormen van direct marketing

Bij direct marketing worden producten of diensten direct aangeboden aan potentiële klanten. De informatie wordt direct van de onderneming verzonden naar de beoogde doelgroep. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen fysieke media, traditionele media en online media, enkele voorbeelden zijn:

Fysieke media

  • Advertenties in tijdschriften
  • Billboards
  • Flyers
  • Coupons
  • Catalogi

Traditionele media / broadcast

  • Radio
  • Televisie
  • Telefonie
  • SMS
  • Narrowband netwerken

Online media

Deurverkoop of colportage is ook een vorm van direct marketing waarbij in basis geen media of technologie wordt gebruikt. De boodschap wordt uitgedragen door de colporteur op basis van een standaard script met een deel improvisatie. Hoewel veel mensen aangeven deze vorm van direct marketing niet prettig vinden lijkt het voldoende succes op te leveren om hiermee door te gaan.

Call To Action bij direct marketing

Omdat het doel van direct marketing doorgaans het verkopen van diensten of goederen is, zullen er ook CTA’s toegevoegd worden aan de boodschap. Denk aan de oproep naar een website of winkel te gaan, zelf telefonisch contact op te nemen of direct een bestelling te plaatsen.

Koude en warme contacten

De wijze waarop potentiële klanten worden aangesproken kan in twee categorieën worden verdeeld; koude contacten en warme contacten.

Bij een koud contact heeft de ontvanger van de boodschap nog geen relatie met de aanbieder. Denk aan een energieleverancier die via een callcenter een groot aantal mensen benadert. Vrijwel iedereen koopt energie in, daarmee is de doelgroep zeer breed.

Bij warme contacten betreft het leads of bestaande klanten. Een aantal hiervan kan reeds betalende klant zijn, het kunnen ook potentiële klanten zijn die zich in verschillende fasen van de verkooptrechter bevinden.

Opt-out en Opt-in

Vanwege de enorme toename in direct marketing zijn er diverse wetten ingesteld om de ontvanger meer controle te geven over de boodschappen die het individu bereiken. Daarbij heeft een burger meer rechten dan een onderneming. Denk aan het bel-me-niet register, waarin een consument kan aangeven niet langer door een bedrijf telefonisch benaderd te willen worden.

Telefonische acquisitie is daarmee nog steeds een opt-out vorm van direct marketing. Voor deurverkoop is er geen wettelijke restrictie, het is wel mogelijk om een sticker bij de voordeur te plakken met de melding dat verkopers niet welkom zijn. Aan dit soorten meldingen zijn echter geen wettelijke rechten te ontlenen.

Online is opt-in de standaard geworden, waarbij ontvangers toestemming moeten verlenen om bijvoorbeeld direct mails of nieuwsbrieven te ontvangen. Dit neemt niet weg dat veel bedrijven (gevestigd buiten de EU) toch veel ongevraagde berichten verzenden. Die komen overigens vaak ongelezen in de map met ‘spam’ terecht.
arrow_drop_up arrow_drop_down