arrow_drop_up arrow_drop_down
Display advertising

Display advertising en bieden

Display advertising

Banner advertenties op websites bestaan sinds 1994. In die tijd werden er direct afspraken gemaakt tussen de organisatie achter de website en de adverteerder. In de jaren die zouden volgen kwamen er steeds meer websites en steeds meer internetgebruikers waardoor plaatsing van banners steeds interessanter zou worden voor adverteerders.

Omdat advertentiebeheer steeds ingewikkelder werd ontstond display advertising, waarbij een intermediaire organisatie de plaatsingen beheert en distribueert. Het Google Ads netwerk is een belangrijke speler in deze markt, met niet alleen advertenties op de Google site maar op vele websites die gebruik maken van deze technologie.

Display advertising en bieden

De meeste vormen van display advertising werken op basis van een bieding systeem dat grotendeels geautomatiseerd is. Eenvoudig gesteld werkt dit als volgt: Een adverteerder bepaalt een budget en brengt een bod uit op specifieke zoektermen en/of distributie kanalen. Het advertentienetwerk bepaalt welke adverteerder ‘wint’ op basis van relevantie, biedingen en een aantal andere factoren. Het hoogste bod is niet altijd verzekerd van plaatsing, er wordt ook gekeken of een advertentie aansluit op de doelgroep en de kanalen.

Plaatsing en budget planning

Bij het bieden kunnen geavanceerde mogelijkheden worden gekozen om het beschikbare budget zo effectief mogelijk te besteden. Zo is er de mogelijkheid een looptijd in te stellen, denk aan een tijdelijke aanbieding.

Er kan een maximum budget worden bepaald om zo impressies te spreiden. Naast het aantal impressies is ook het aantal interacties van belang. Afhankelijk van het systeem en de keuze van de adverteerder kunnen de kosten bepaald worden op basis van kosten per weergave (CPM) of kliks (CTR).

Verschillende soorten advertenties

Wat betreft banners zijn standaard formaten bepaald, dit maakt het ontwerp van banners eenvoudiger voor de adverteerder. De meeste banners bestaan uit tekst, een afbeelding of een combinatie van beiden. Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van animatie of interactieve elementen. Deze display advertenties komen overeen met de traditionele banner, met als grootste verschil dat ze via een advertentie netwerk worden gedistribueerd.

Er zijn ook andere kanalen en vormen bij display advertising mogelijk. Zo kunnen voor, tijdens en na YouTube video’s videoclips worden afgespeeld, ook kunnen er statische banners over het beeld heen worden geplaatst. De beheerder van het kanaal kan voor een deel bepalen op welke wijze advertenties worden weergegeven.

Cookies voor persoonlijke aanbiedingen

Aan de hand van diverse meetpunten wordt bepaald welke advertenties relevant zijn voor een internetgebruiker. Zo kan er voor iemand in Amsterdam een andere advertentie worden weergegeven als iemand in New York op dezelfde internetpagina. Ook de weergave kan afwijken, denk aan de taal van de advertentie of vermelding van plaatsnaam.

Wanneer iemand in een webshop kijkt naar een product maar niet tot aankoop overgaat, dan is het mogelijk dat deze persoon elders een advertentie te zien krijgt van deze firma en zelfs het bekeken product. Dit is mogelijk dankzij de cookies die display advertising aanbieders plaatsen op het systeem van de gebruiker.

Display advertising is ook mogelijk via nieuwe of niche kanalen, zo zijn er standaard formaten bepaald voor Augmented Reality, Virtual Reality of Emoji advertenties.
Wij houden van koekjes, jij?