arrow_drop_up arrow_drop_down
Domain authority (DA)

Domain Authority

Wat houdt Domain Authority in?

DA of Domain Authority is een voorspellende score die gebruikt kan worden om de ranking op zoekmachine resultaten pagina’s te bepalen. Het betreft een score van 1 tot 100, waarbij een hogere score een grotere kans biedt op een positieve ranking. Deze rekenmethode werd ontwikkeld door Moz, een vooraanstaande organisatie in SEO en website analyse. De autoriteit kan direct getest worden via de Link Explorer van Moz, de Keyword Explorer en via de gratis SEO toolbar. Ook heeft het bedrijf een API ontwikkeld die geïntegreerd kan worden binnen andere applicaties.

Hoe werkt Domain Authority?

Er worden meerdere criteria gebruikt om Domain Authority te berekenen, waaronder links naar domeinen en het totaal aantal links. Samen vormen ze een DA score op een schaal van 0 tot 100. Deze score kan vervolgens worden gebruikt in de vergelijking met andere websites, of het verloop in tijd voor een specifiek website. Domain Authority staat los van de ranking zoals Google deze bepaalt op basis van hun eigen algoritme, uiteraard zal Moz er alles aan doen om hun resultaten relevant te maken voor de werkelijke ranking in Google.

Wat is een goede DA score?

De score die wordt toegekend betekent niet altijd hetzelfde, omdat het als een vergelijkende score wordt gezien. Stel, branchegenoten scoren 20 tot 30, terwijl je zelf op 50 uitkomt. Dat is in veel gevallen geen hoge score, maar omdat de DA hoger ligt dan die van de concurrenten is dit voldoende. Uiteraard is dit wel een indicatie dat er ruimte aanwezig is voor verbetering. Het betreft een logaritmische score, dit betekent dat een stijging van 20 tot 30 eenvoudiger is dan een stijging van 70 tot 80. Een nieuwe site begint altijd met een score van 1, de best scorende sites zijn pagina’s met een groot aantal externe links zoals Wikipedia en Google.

Wat is Moz en waarom telt hun mening?

Moz werd opgericht in 2004 en is uitgegroeid tot één van de grootste organisaties op het gebied van SEO en analyse. Andere soortgelijke bedrijven zijn Ahrefs en Majestic. Ze begonnen als SEO adviseurs, en hebben later diverse tools ontwikkeld voor website en zoekmachine analyse. De Domain Authority score is een eenvoudige score die de ranking in Google kan helpen voorspellen, daarbij worden diverse meetcriteria gebruikt om tot een aggregaat score te komen. Hoewel Google al veel tools beschikbaar stelt, leggen zij niet alle kaarten op tafel. Met behulp van dienstverleners als Moz kunnen zowel organisaties als SEO experts hun websites optimaliseren om aan de eisen van het geheimzinnige zoekalgoritme te voldoen. In 2016 besloot Moz het aantal divisies terug te schalen, en zich wederom toe te leggen op online zoeken. De naam ‘Moz’ is geïnspireerd op organisaties met gelijksoortige namen zoals Mozilla, DMOZ en Chefmoz.

Naast Domain Authority is er ook Page Authority. Bij PA wordt de ‘kracht’ van individuele pagina’s gemeten.
Wij houden van koekjes, jij?