Earned Media

Earned media

Earned media

Inkomsten van grote Hollywood films worden grotendeels gebaseerd op het eerste weekend. Als de omzet in de eerste dagen goed is, dan is dit een goed teken voor de totale inkomsten. Wanneer deze eerste groep bezoekers de film leuk vindt, dan zullen ze deze mening delen met hun omgeving. Op het werk of via Facebook bijvoorbeeld. Als journalisten in de krant of bloggers positieve recensies publiceren, dan kan dit meer invloed hebben op het succes van de film dan een reclame campagne. Dit is een eenvoudig voorbeeld van earned media, publicaties die niet betaald worden gepubliceerd maar organisch ontstaan.


Eigendom, betaald en verdiend


Content en publicatiekanalen worden in drie categorieën verdeeld; owned, paid en earned.

  • Owned : Dit zijn alle communicatiekanalen waar de organisatie eigenaar van is. Dit kan de eigen website zijn, een blog pagina of e-mail adressen.
  • Paid: Dit zijn alle uitingen buiten de eigen kanalen waarvoor betaald moet worden. Denk aan banner advertenties, gesponsorde links en commercials voor een video.
  • Earned: Dit zijn alle media uitingen waar niet voor betaald is en voortkomen uit organische productie van content. Dit kan het delen van ervaringen via social media zijn of het schrijven van blog artikelen door gebruikers van producten of diensten.


Meer vertrouwen in earned media

Mensen stellen meer vertrouwen in aanbevelingen door klanten of gebruikers dan in publicaties van de aanbieder. Dit geldt niet alleen voor meningen en adviezen van vrienden of familieleden, maar ook onbekende personen die klantrecensies schrijven. Daarmee kan het meer effect opleveren om het publiceren van customer reviews te promoten dan zelf als aanbieder een dure reclamecampagne op te zetten. In praktijk kunnen beide strategieën elkaar aanvullen.


Grijs gebied tussen earned en owned


Marketing professionals weten dat ‘verdiende’ media vertrouwd wordt, meer dan uitingen van de eigenaar van het product of de dienst. Daarom wordt er veel geld geïnvesteerd om earned media te verwerven, waarmee het indirect weer paid media wordt. Zo kunnen klanten uitgenodigd worden om een review te schrijven op onafhankelijke sites zoals Google Reviews, Kiyoh of Trustpilot. Ook kunnen ze via social media kanalen ‘het vuurtje opstoken’ door het delen van publicaties te promoten en een dialoog op gang te brengen. In 2020 werd het Google algoritme aangepast waarbij twee tags toegevoegd werden die beide betrekking hebben op owned en earned media. Webmasters kunnen aangeven dat een pagina ‘user generated’ content bevat, bijvoorbeeld publicaties op een forum. Ook kan een tag worden toegevoegd waarin wordt aangegeven dat het om ‘sponsored content’ gaat. Wat deze tags betekenen voor de ranking in zoekmachines is niet geheel duidelijk, het geeft wel aan dat Google onderscheid wil maken tussen verschillende vormen van promotie.

Niet alle berichten zijn positief


Een risico bij earned media is de publicatie van negatieve berichten over een organisatie, product of dienst. Omdat de aanbieder minder controle heeft op externe kanalen is het lastiger om het imago van een merk te bewaken. Social media managers houden actief bij welke berichten er gepubliceerd worden en reageren indien nodig om negatieve berichtgeving onschadelijk te maken. Bijvoorbeeld door aan te bieden problemen op te lossen, of excuses te maken voor een negatieve ervaring. Dit is ook mogelijk bij klantrecensies. Door negatieve reviews actief aan te pakken kan dit juist de servicegerichte insteek van een organisatie versterken.

arrow_drop_up arrow_drop_down