Facebook Shop

Facebook Shop

Facebook Shop

Het social media platform Facebook begon ooit als digitaal ‘smoelenboek’ voor universiteitsstudenten. De persoonsgebonden insteek is altijd behouden gebleven, naarmate het platform meer populariteit zou verwerven zouden er ook meer bedrijven een account maken om contact te leggen met hun klanten en doelgroep. Een bedrijfspagina zal altijd gekoppeld zijn aan een standaard Facebook account, zakelijke pagina’s vormen daarmee een extra schil bovenop de individuele accounts. Met de Facebook Shop functie komt daar nog een laag bovenop, het is hiermee mogelijk om een webshop in te richten binnen het social media platform.

Facebook Facebook of Marketplace?

De Shop functie is geen vervanging van Marketplace, een functie die al langere tijd bestaat. De Marketplace functioneert als een soort Marktplaats met een collectie artikelen die gekoppeld zijn aan individuele accounts. De Shop is gekoppeld aan de pagina van een bedrijf of merk en biedt daarmee een meer opzichzelfstaande winkel ervaring.

Is Facebook Shop een vervanging voor een webshop?

Om te winkelen in een Facebook Shop heeft de klant een Facebook account nodig. Daarmee valt al een flink deel van de potentiële doelgroep af. Dit is niet het geval op e-commerce platformen zoals Amazon, Bol of AliExpress waar ook gebruikers zonder in te loggen het productassortiment kunnen bekijken. De winkel optie voor Facebook is meer een toevoeging op een bestaande webshop en zal voor de meeste ondernemers geen volledige vervanging zijn.

Hoe wordt een Facebook shop ingericht?

Het opzetten van een Facebook winkel is gratis, de minimale eisen zijn een Facebook account en bedrijfspagina. Er moet een bankrekening aan gekoppeld worden, de verplichting voor een BTW registratie is afhankelijk per regio. Op dit moment is het alleen mogelijk om fysieke producten aan te bieden, digitale downloads verkopen is nog geen optie.

Beperkingen van Facebook shops

Een aantal beperkingen kunnen in de loop der tijd worden aangepast of toegevoegd, er lijken ook enkele bewuste keuzes gemaakt te zijn. Zo is een een 30 minuten ‘afkoel’ periode waarin de klant de gelegenheid heeft om een aankoop te annuleren. Dit is echter alleen mogelijk als de aankoop nog niet bevestigd is. Internationale zendingen zijn niet mogelijk. Naast een eigen bankrekening behoren PayPal of Stripe ook tot de mogelijkheden, iDeal wordt ook ondersteund.

Integratie met andere winkel platformen

De mogelijkheden van een Facebook Shop zijn beperkt ten opzichte van andere winkel platformen. Dit is op te lossen door een koppeling te maken met Shopify, een populair webshop pakket. Dit maakt het eenvoudiger om producten te beheren in Shopify, toch blijven er restricties van kracht. Ook BigCommerce kan gekoppeld worden aan de Facebook winkels, dit bedrijf heeft ook een robuuste module voor advertenties op Facebook.

Social shopping

De voornaamste reden om een winkel via Facebook in te richten is het sociale element. Naast individueel shoppen wordt het delen van producten en merken laagdrempelig gemaakt. In andere webshops is de klant afgeschermd van andere consumenten wat op een social media platform niet het geval is. Zo kunnen vrienden elkaar doorverwijzen wat de verkopen kan stimuleren.

Reactie plaatsen
Wij houden van koekjes, jij?
arrow_drop_up arrow_drop_down