Featured snippets

Featured snippets

Featured snippets

In de basis geeft een zoekmachine geen antwoord op een vraag, het presenteert de gebruiker met een lijst aan locaties waar het antwoord kan worden gevonden. In de loop der jaren hebben zoekmachines als Google steeds meer informatie toegevoegd aan de zoekresultaten pagina’s. Denk aan de locatie van een winkel of de prijzen van artikelen.

Featured snippets zijn bedoeld om direct een antwoord te geven op een vraag, in Nederland noemt Google deze functionaliteit Google samenvattingen.

Waar komen featured snippets vandaan?

De antwoorden die Google geeft op zoekopdrachten kunnen van een groot aantal websites afkomstig zijn. Het is daarmee geen informatie die direct door Google gegenereerd wordt. Dit is niet bij iedere zoekopdracht even duidelijk zichtbaar.

Wanneer je bijvoorbeeld op ‘dollar naar euro’ zoekt zul je direct de huidige koers te zien krijgen. Je kunt direct getallen ingeven zonder de zoekresultaten pagina te verlaten. Deze informatie is afkomstig van de dienstverlener Morningstar. Hoewel dit vermeld staat zal dit niet door iedereen opgemerkt worden.

Hoger dan andere zoekresultaten

Bij de opdracht ‘dollar naar euro’ komt het antwoord via de featured snippet direct bovenaan te staan. Google geeft aan dat er 477 miljoen resultaten zijn. De leverancier Morningstar staat verder niet vermeld op de eerste SERP. Door volgens Google betrouwbare informatie te verschaffen heeft Morningstar de hoogste plek verworven, terwijl ze dit op basis van het zoekalgoritme niet ‘verdienen’. Daarmee kunnen featured snippets als SEO ingezet worden.

Websites die relevante antwoorden geven op gerichte vragen van gebruikers krijgen een prominente positie toebedeeld, daarnaast verhoogt dit het vertrouwen van de internetgebruiker. Doorgaans zal er overigens wel een bronvermelding vermeld worden met herkenbare koppeling.

Hoe bepaalt Google het beste resultaat?

Het automatische systeem van Google bepaalt of de pagina zich leent voor weergave als featured snippet. Wanneer een webmaster dit niet wil kan er een ‘nosnippet’ of ‘data-nosnippet’ tag worden toegevoegd. Wanneer een gebruiker vindt dat de samenvatting niet juist is of niet voldoet aan het beleid is hiervoor een feedback optie aanwezig.

Wat niet toegestaan is:
  • Seksueel expliciete content
  • Haatzaaiende content
  • Gewelddadige content
  • Gevaarlijke en/of schadelijke content
  • Onderwerpen met tegenstrijdige opinies

Nadeel van featured snippets

Als het een duidelijk antwoord op een eenvoudige vraag betreft, dan is er geen reden om de bronpagina te bezoeken. De gebruiker profiteert, Google profiteert maar degene die het antwoord daadwerkelijk verschaft krijgt hiervoor geen erkenning. Het kan wel voordeel opleveren als de informatie juist is maar niet het volledige verhaal vertelt.

Stel; iemand zoekt naar de juiste kerntemperatuur van een biefstuk. Het antwoord wordt als featured snippet vertoond. De thuiskok zal in dit geval waarschijnlijk interesse hebben in steaks bereiden waarmee de kans om door te klikken naar de bron groter is. Op het moment van schrijven biedt Big Green Egg het meest relevante antwoord en prijkt daarmee bovenaan. Deze URL wordt verder niet vermeld op de SERP.

Naast het featured snippet blokje wordt er bij bovenstaand voorbeeld ook een balk met recepten vertoond. Dit zijn zoekresultaten met een afbeelding en een waardering in sterren. De gebruiker moet hierbij wel klikken op het recept om deze informatie te lezen.
arrow_drop_up arrow_drop_down