Google penalty

Google penalty

Google penalty

Als je denkt dat er heel wat misleidende of niet relevante pagina’s in de zoekresultaten staan, dan is dit slechts een fractie van wat er mogelijk zou worden weergegeven. Zonder moderatie vanuit zoekmachines zouden alle pagina’s bovenaan in de zoekresultaten spam, misleidend of zelfs illegaal zijn.

Door het zoekalgoritme regelmatig te verbeteren worden optimalisatie trucs die niet zijn toegestaan de kop ingedrukt. Als webmasters hun lesje nog niet hebben geleerd kunnen ze een Google penalty verwachten. Dan wordt een website of een subpagina op een site bestraft voor misleidende praktijken. In het meest gunstige geval betekent dit een stevige daling in de zoekresultaten, wat regelmatig te zien is bij het uitrollen van een zoekalgoritme update. Het is eveneens mogelijk dat een pagina of site geheel uit de zoekindex wordt verwijderd.

Wat zijn redenen om een Google penalty te krijgen?

Op het moment dat een website of webpagina wordt gemarkeerd door het algoritme zal er een handmatige controle plaatsvinden. Wanneer één of meerdere van de volgende zaken aan het licht komen is het mogelijk dat de site of pagina hiervoor bestraft wordt:
  • Geautomatiseerde content zonder toegevoegde waarde voor een bezoeker.
  • Pagina’s met weinig of geen originele content.
  • Koppelingen met andere pagina’s op andere domeinen met als enige doel de ranking te beïnvloeden.
  • Het doelbewust onzichtbaar maken van informatie voor het zoekalgoritme.
  • Doorverwijzingen met de bedoeling de bestemming te maskeren.
  • Verborgen teksten of koppelingen.
  • Content die van andere bronnen is overgenomen zonder toestemming.
  • Pagina’s die virussen of andere malware verspreiden.
  • Misbruik maken van structured data markup.
Zoals je kunt zien zijn het allemaal praktijken die gericht zijn om het zoekalgoritme of de bezoeker te misleiden. Er is geen sprake van inhoudelijke moderatie of censuur. Na een handmatige actie zal een website deels of als geheel niet langer vindbaar zijn in de Google zoekresultaten. Je kunt in de Google Search Console zien of er handmatige acties zijn verricht of in behandeling zijn.

Hoe voorkom je een Google penalty?

De meest eenvoudige manier om niet ten prooi te vallen aan een Google penalty is het bouwen van websites volgens de richtlijnen. Omdat er bij SEO optimalisatie soms op het randje van wat toelaatbaar is wordt gehandeld is het mogelijk dat een site of pagina bestraft wordt. De drie voornaamste criteria die je als webdesigner moet aanhouden zijn:
  1. Help de zoekmachine om jouw pagina’s vindbaar te maken.
  2. Help de zoekmachine jouw pagina’s beter te begrijpen.
  3. Help de bezoekers de pagina’s te gebruiken.
Dit zijn niet de enige kenmerken van ‘best practices’, het zijn wel de voornaamste. Omgekeerd zijn dit de voornaamste zaken die je juist niet moet doen:
  1. Maak geen pagina’s voor zoekmachines maar richt je op bezoekers.
  2. Het is niet toegestaan om gebruikers doelbewust te misleiden.
  3. Gebruik geen trucs om een hogere ranking in de zoekresultaten te krijgen.
  4. Maak geen pagina’s zonder toegevoegde waarde.
In conclusie is het de bedoeling om webpagina’s invulling te geven alsof zoekmachines niet bestaan. De content moet gericht zijn op de bezoeker, de persoon die je wilt bereiken. Alle optimalisaties moeten gericht zijn om jouw beoogde doelgroep te bereiken, niet om het zoekalgoritme of de bezoeker te misleiden. Zo voorkom je penalties.

Bij overname van een bestaand domein is het mogelijk dat er in het verleden een Google penalty is uitgebracht. In dat geval kun je een verzoek indienen voor heroverweging. De nieuwe content moet dan wel voldoen aan de richtlijnen.
arrow_drop_up arrow_drop_down