arrow_drop_up arrow_drop_down
Google Search Console

Google Search Console

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een online tool waarmee je de vindbaarheid in de Google zoekmachine kunt analyseren en optimaliseren. Het gebruik van deze gratis dienst biedt je meer inzicht in de wijze waarop jouw website geranked wordt, met adviezen om de vindbaarheid te vergroten. Het betreft een optionele service van Google die gratis te gebruiken is voor met name professionals in marketing en website development.

Wat is er mogelijk met de Google Search Console?

Heel eenvoudig gesteld betreft het een analysetool om problemen in een website op te sporen, en dan met name gericht op de vindbaarheid in Google. Indirect kan optimalisatie volgens de richtlijnen van Google ook effect hebben op andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo. Als eerste kun je zien of jouw website überhaupt gevonden kan worden door de webcrawlers. Als er problemen zijn met indexatie kun je dit oplossen, ook kun je toegevoegde of aangepaste content opnieuw laten indexeren. Wanneer de webcrawlers op problemen stuiten, dan kun je hier automatisch meldingen van ontvangen. Denk aan spam of een probleem met indexatie. Als er zaken niet kloppen wat betreft AMP, de ervaring op mobiele systemen of met de zoekfunctionaliteit, dan kun je dit centraal regelen in de Google Search Console.

Gericht op professionals

Voor hobbyisten die geen omzet genereren, of geen behoefte hebben aan bezoekers buiten de persoonlijke kring, biedt Google Search Console weinig meerwaarde. Deze tool is specifiek gericht op professionals voor wie vindbaarheid in zoekmachines van belang is voor hun activiteiten. Voorbeelden van belanghebbenden zijn:

  • De eigenaar van het bedrijf: Ook wanneer development, optimalisatie en marketing online wordt uitbesteed is het goed om kennis te nemen van de prestaties in Google. Er is geen uitgebreide technische kennis nodig om de Search Console te gebruiken.
  • Beheerders van websites: Iedere website bestaat uit vele regels code, plugins, API’s en andere technische zaken. Als beheerder weet je precies waar het over gaat, je hebt alleen niet altijd perfect zicht op alle details. Dan kun je met deze software snel problemen op de site identificeren en oplossen.
  • Website developers: Beter voorkomen dan genezen, bij het ontwikkelen van een website speelt zoekmachine optimalisatie een belangrijke rol. Met de Search Console kun je direct zien welke elementen mogelijk problemen kunnen veroorzaken wat betreft de vindbaarheid in Google. Ook bij updates kun je nalopen of er niets ‘stuk’ gaat wat betreft SEO.
  • SEO marketing experts: Google is de onbetwiste nummer één zoekmachine in de (westerse) wereld, het is daarom van belang om een website goed vindbaar te maken. Naast de andere tools van Google zoals Analytics, Trends en Ads is dit een extra stuk gereedschap om in te zetten.

Analyse

Ook voor website analyse en statistieken kun je de Google Search Console gebruiken. Je kunt zien hoe vaak jouw pagina wordt weergegeven in de zoekresultaten, bij welke zoekopdrachten en het aantal keren dat gebruikers doorklikken naar de site. Dit zijn allemaal statistieken die betrekking hebben tot jouw website op Google, het gaat dus niet specifiek om de werking van je eigen pagina’s. Omdat zoekmachines voor veel mensen de ingang zijn tot het internet, zal er naast optimalisatie van de website ook rekening gehouden moeten worden met de prestaties via deze kanalen.
Wij houden van koekjes, jij?