In-depth content

In depth content

In depth content, wat is dat?

Er zijn twee manieren om een onderwerp te benaderen; in de breedte en in de diepte. Stel; je moet content produceren voor een webshop met voer voor dieren. Je kunt een longread artikel laten schrijven over alle soorten diervoeders, van caviavoer tot knabbelsticks voor honden. Je kunt ook specifiek voer voor honden kiezen of het beste hondenvoer voor oudere honden met diabetes. Deze drie onderwerpen variëren van heel breed tot zeer diep. In depth content staat voor verdieping in een onderwerp, waarbij de lezer op zoek is naar kwalitatief hoogstaande content met informatie die ze elders niet snel zullen vinden. Dit type content kan toegepast worden op diverse sectoren en onderwerpen, denk aan artikelen over medische aandoeningen of internet marketing.


Het gaat niet alleen om het aantal woorden

SEO experts zoeken steeds naar het ‘gouden ei’, dé optimalisatie waarmee je bovenaan in de zoekresultaten komt te staan. Toen de focus verschoof van keywords naar inhoudelijke kenmerken stegen longread artikelen in populariteit. Een artikel van 1500+ woorden kwam vaak boven een artikel van 300 woorden over hetzelfde onderwerp te staan. Dit leek erop te wijzen dat meer woorden beter is voor de ranking in Google. Hierbij werd de juiste trend geconstateerd maar niet de juiste conclusie getrokken. Het ging Google namelijk niet zozeer om het aantal woorden als de diepgang van de inhoud. Om een onderwerp uitvoerig te behandelen heb je meer woorden nodig, als een tekstschrijver net zo diepgaand kan schrijven in 300 woorden zou die pagina bovenaan komen te staan.


In-depth content staat dus niet exclusief voor lange pagina’s maar voor diepgravende inhoud.


Het belang van keywords (is verdwenen)

We gaven zojuist al aan dat de nadruk op zoekwoorden en dekking sterk is afgenomen. Dit komt deels door de RankBrain update in 2015 en de BERT update in 2020. Semantisch zoeken, het detecteren van synoniemen en kunstmatige intelligentie hebben ervoor gezorgd dat specifieke keywords van minder belang zijn binnen zoekmachine optimalisatie. Wanneer in een tekst meerdere synoniemen voorkomen, of onderwerpen aan bod komen die duidelijk in relatie staan tot elkaar, duidt dit op een tekst met diepgang. Het gebruik van synoniemen en metaforen verhoogt de leesbaarheid voor bezoekers, keywords worden juist gekozen als ‘aas’ voor het zoekalgoritme. Google weet dit, In depth content rankt daarom beter als zoekwoord optimalisatie.


Let op met YMYL onderwerpen

Your Money or Your Life onderwerpen gaan voornamelijk over medische zaken, financiële beslissingen of juridische informatie. Dit zijn onderwerpen met een directe impact op het welzijn van de lezer. Hoewel Google niet altijd namen geeft aan algoritme updates hebben SEO experts de term ‘Medic update’ bedacht voor de wijze waarop YMYL pagina’s worden beoordeeld. Zo wordt er gekeken naar de naam van de auteur en getoetst op expertise door diverse online bronnen te controleren. Bij In depth content speelt dit zeker een rol, wanneer een lang artikel geschreven is door iemand die niet bekend is of zelfs als ongeloofwaardig bestempeld wordt, dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor de ranking in de zoekresultaten pagina’s.

arrow_drop_up arrow_drop_down