Keyword onderzoek

Keyword onderzoek

Keyword onderzoek

Om een slot te openen moet je eerst een passende sleutel hebben. Bij zoeken op internet werkt het in grote lijnen hetzelfde; iemand zoekt op basis van een sleutelwoord en de zoekmachine geeft pagina’s weer waar dit woord wordt gebruikt.

Om aanbieder en afnemer met elkaar in contact te brengen voeren SEO experts keyword onderzoek uit. Ze voeren research uit naar woorden waar de doelgroep op zoekt om een antwoord te vinden. Dit onderzoek ligt voor vele bedrijven aan de basis van vindbaarheid in zoekmachines als Google, Yahoo en Bing.

Hoe werkt keyword onderzoek?

Een kapper wil beter gevonden door de lokale bevolking. Hij is naast de schaar ook best handig met WordPress dus maakt hij zijn eigen website. Hij voegt netjes zoekwoorden toe aan de metadata van de HTML pagina’s en ook de H2 tags. Het woord ‘kapsalon’ keert steeds weer terug om zichtbaar te worden voor mensen die een kapper zoeken. Na de zoveelste persoon die belt voor een shoarma schotel of een pita gyros neemt hij radeloos contact op met een SEO expert. Wat is er aan de hand, waarom scoort hij niet goed op ‘kapsalon’?

Blijkbaar is deze kapper niet zo bekend met junkfood, anders had hij zeker geweten dat een ‘kapsalon’ tegenwoordig bijna in aanmerking komt als Nederlands cultureel erfgoed naast de Chinees-Indische keuken. Geen haren knippen maar friet bakken met vlees, sla en kaas, misschien had hij beter het keyword onderzoek over kunnen laten aan een SEO expert.

Zoekwoorden zijn woorden waar mensen op zoeken om het antwoord te vinden op hun vraag. Met keyword onderzoek wordt bepaald welke woorden populair zijn bij de beoogde doelgroep. Omdat losse woorden soms meerdere betekenissen kunnen hebben is het niet altijd de beste strategie om op één woord in te zetten. Daarom zullen er doorgaans meer woorden gebruikt worden die aan elkaar gerelateerd zijn. De aanbieder maakt het op deze wijze eenvoudiger voor het zoekalgoritme om een match te maken met iemand die zoekt naar een specifiek onderwerp.

Short tail en long tail zoekwoorden

Met name bij advertenties kunnen individuele zoekwoorden erg kostbaar zijn om op te bieden. Met combinaties van woorden kan goedkoper geadverteerd worden. Het aantal personen dat zoekt op deze woordcombinaties zal kleiner zijn, de kans dat deze mensen passen bij het aanbod is groter. Denk aan ‘kapsalon voor dames in Haarlem”. Er wordt hier een specifieke doelgroep aangesproken die past bij de dienstverlening van de kapper in deze gemeente.

Exacte zoektermen bestaan niet meer

In de Google Ads Keyword Planner is het mogelijk om gratis keyword onderzoek uit te voeren. Hoewel dit voornamelijk gericht is op zoekmachine adverteren (SEA) kan deze tool ook gebruikt worden om webteksten en websites beter vindbaar te maken in zoekmachines.

Sinds 2014 is het niet meer mogelijk om te adverteren met een “Exact Match”, sinds 2017 worden ook lidwoorden niet meer meegenomen bij het opzetten van een campagne. Enerzijds is het algoritme verbeterd omdat er automatisch rekening wordt gehouden met synoniemen en contextuele terminologie, anderzijds kunnen adverteerders minder nauwkeurig hun keyword onderzoek opnemen in een advertentie campagne.
arrow_drop_up arrow_drop_down