arrow_drop_up arrow_drop_down
linkbuilding

Linkbuilding

Linkbuilding, wat is dat?

Linkbuilding of los van elkaar geschreven Link building is een SEO methode waarbij links vanaf andere domeinen naar een website of pagina verwijzen. Deze koppelingen worden backlinks genoemd. Deze vorm van zoekmachine optimalisatie maakt een belangrijk deel uit van het zoekalgoritme zoals bijvoorbeeld Google deze gebruikt. Naast het aantal backlinks (kwantiteit) wordt er ook getoetst op de autoriteit van de bron (kwaliteit).

Backlinks en Linkbuilding

Op veel internetpagina’s staan links naar andere pagina’s. Wanneer deze koppelingen naar pagina’s op hetzelfde domein verwijzen, dan bieden ze een toegevoegde waarde voor de gebruiker. Er kan snel genavigeerd worden naar een relevante pagina, maar deze vorm van linken heeft geen directe invloed op de ranking in zoekmachines. Wanneer het een koppeling betreft vanuit een ander domein, dan wordt deze link wel meegewogen in het zoekmachine algoritme. Het proces van backlinks uitbreiden wordt Linkbuilding genoemd. Dit is een belangrijke en tevens uitdagende vorm van zoekmachine optimalisatie.

PageRank

Google was zeker niet de eerste zoekmachine. Met Altavista, Lycos, Ask Jeeves, Yahoo! en de Nederlandse Ilse leek de markt behoorlijk verzadigd te zijn. Naast de zeer eenvoudige vormgeving waren het de relevante zoekresultaten waarmee Google snel een groot marktaandeel wist te verwerven. Het eerste zoekalgoritme had de naam PageRank. Hoewel deze term genoemd lijkt te zijn naar het Engelse woord voor ‘pagina’, is het een verwijzing naar Larry Page, één van de oprichters van Google. De methode achter PageRank werkt als volgt:

Het aantal links naar een pagina wordt geteld, daarbij wordt ook de kwaliteit van de backlinks bepaald. Dit geeft een idee van het belang van de pagina. Een ‘belangrijke’ pagina zal meer links vanuit andere pagina’s krijgen. Het internet is een wereldwijd web van koppelingen, daarmee is Linkbuilding een logische manier om de vindbaarheid van pagina’s te verhogen. Niet alleen via andere sites, maar ook in zoekmachines.

Linkbuilding methoden

Er zijn verschillende manieren om links naar een pagina te krijgen. Dit zijn de vier meest voorkomende vormen:

  • Organische links: Een pagina legt een koppeling naar een andere pagina, zonder dat de bestemming hier weet van heeft. De kwaliteit en/of relevantie van deze webpagina zet andere webmasters aan tot het linken naar deze pagina’s.
  • A/B Linkruil: Bij deze methode maken twee websites de afspraak om naar elkaar toe te linken, zo profiteren ze beiden van Linkbuilding. Dit kan tegen betaling of met gesloten beurs plaatsvinden. Zoekmachine algoritmes kunnen misbruik van dit soort overeenkomsten afstraffen door beide sites een lagere ranking toe te kennen.
  • A/B/C Linkruil: Dit is een vorm van Linkbuilding waarbij een derde, onafhankelijke partij wordt ingezet om zo detectie te voorkomen. Link Exchange bedrijven maken gebruik van hun netwerk om zo het aantal backlinks uit te breiden. Site A linkt naar B. Site B linkt naar C en site C linkt weer naar site A.
  • Betaalde links: De autoriteit van dit soort backlinks valt te betwisten, toch worden er vaak koppelingen tegen betaling gepubliceerd. Het kan redactionele content betreffen met een betaalde koppeling naar een andere pagina, het kan content betreffen die door de bestemming is aangeleverd, of een combinatie hiervan. Soms staat er expliciet vermeld dat het om gesponsorde content gaat, dit is niet altijd het geval.
Linkbuilding is een belangrijke factor binnen zoekmachine optimalisatie, het vereist wel een investering in tijd en/of geld om backlinks te realiseren.
Wij houden van koekjes, jij?