arrow_drop_up arrow_drop_down
Marketing automatisering

Marketing automatisering, geen spam

Marketing automatisering

Met internet technologie is het eenvoudiger dan ooit om wervende boodschappen te automatiseren. Zo kunnen potentiële klanten 24 uur per dag, 7 dagen per week benaderd worden. Niet met een sleepnet strategie zoals commercials op de televisie doorgaans ingezet worden, maar veel meer op de individuele persoon gericht. Marketing automatisering, of in het Engels marketing automation, is een effectieve vorm van promotie met relatief lage kosten en een grote reikwijdte.

Spam, spam, spam

Monty Python’s Flying Circus was een Brits sketch programma met veelal absurde humor. Zo was er een sketch waarin een restaurant alleen gerechten op de kaart had staan met als hoofdingrediënt ‘Spam’, in Nederland beter bekend als ‘Smac’. Toen er steeds vaker ongewenste mails binnenkwamen bij de eerste generatie internetgebruikers werden deze berichten spam genoemd. De naam is blijven hangen, het geeft aan dat marketing automatisering zeker een duistere zijde heeft.

Relatie opbouwen met marketing automatisering

Spam valt onder de strategie “nooit geschoten, altijd mis” en “er zit genoeg vis in de zee”, het is geen duurzame wijze om klanten aan een merk te binden. Met diverse vormen van marketing automatisering is het mogelijk om klanten te werven en betrokken te houden met een merk of bedrijf.

Hier zijn enkele vormen van marketing automation:
  • Autoresponders: Op het moment dat iemand een e-mail stuurt zal er automatisch een antwoord komen. Deze reactie is meer bedoeld als bevestiging dan een antwoord. Met deze technologie is er een directe communicatielijn zonder de noodzaak voor een 24-uurs klantenservice.
  • Mailing lijsten: Door klanten of geïnteresseerde partijen te vragen om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of ander type mailing kan een lijst met leads worden samengesteld. Het aanmelden op een mailing lijst is een conversiemoment dat van belang kan zijn in de Sales Funnel.
  • Nieuwsbrieven: In een nieuwsbrief kunnen diverse onderwerpen aan bod komen die gerelateerd zijn aan de diensten of producten van een merk of organisatie. Het is een vorm van klantenbinding zonder harde sales pitch. In dit soort mailings worden vaak blog artikelen gedeeld of speciale promoties voor klanten.
  • SMS / App adverteren: Adverteren via SMS en Apps is goedkoop omdat er weinig data voor nodig is. In plaats van spam via mail gaat het ditmaal via social media accounts en telefoonnummers. Bij warme contacten zoals klanten of leads kunnen deze berichten welkom zijn, al worden er ook veel ongewenste berichten op deze wijze verzonden.
  • Chatbot: Wanneer iemand via chat een vraag stelt en direct een antwoord krijgt wordt dit doorgaans als prettig ervaren. Om callcenter medewerkers te ontlasten en kosten te besparen kan een chatbot (een deel van) de conversatie overnemen. Slimme chatbots kunnen dynamisch reageren op input en contextueel antwoorden geven uit een database aan mogelijkheden.
In de Verenigde Staten is de ‘robocall’ een bekend fenomeen dat vooral tijdens politieke campagnes opduikt. Personen worden gebeld, na opnemen wordt een vooraf opgenomen bericht afgespeeld. In Nederland is deze vorm van marketing automatisering niet populair.

Marketing automatisering en privacy

Met name de invoering van de AVG wetgeving binnen Europa heeft impact gehad hoe marketing automatisering nu werkt. Zo mogen EU-inwoners niet zomaar bestookt worden met mailings, opt-in is de standaard in plaats van opt-out. Daardoor zijn veel mailinglijsten aanzienlijk geslonken, met als lichtpuntje dat het kaf wel van het koren gescheiden is. Organisaties buiten de EU en spammers blijven overigens vrolijk doorgaan met het sturen van ongewenste e-mails.
Wij houden van koekjes, jij?