arrow_drop_up arrow_drop_down
Meta description

Meta description

Meta description, wat is dat?

Een Meta description, of Meta beschrijving in het Nederlands, maakt onderdeel uit van de HTML code op een webpagina. Het betreft een beschrijving die gebruikt wordt om weer te geven in zoekmachines zoals die van Google. Een goed geformuleerde tekst kan zorgen voor meer bezoekers op de pagina, mensen die direct de pagina bezoeken zullen deze tekst niet te zien krijgen. De inhoud van de Meta description wordt niet meegenomen in het bepalen van de ranking door het zoekalgoritme. Ook is het mogelijk dat Google voor een andere beschrijving kiest wanneer het algoritme bepaalt dat de beschrijving niet aansluit bij de content op de pagina.

Juist gebruik in de HTML code

Een Meta beschrijving zal in HTML code als volgt worden weergegeven:

 content="Dit is een voorbeeld van een tekst die op deze plek komt.">

Er is geen limiet gesteld op de lengte in karakters, over het algemeen wordt 155 tot 160 karakters als ideale lengte beschouwd omdat Google deze ruimte beschikbaar heeft voor de beschrijving. Een heel korte tekst is niet aan te bevelen omdat er dan te weinig relevante informatie in de beschrijving staat.

Hoe moeten Meta descriptions geschreven worden?

Enerzijds moet de beschrijving uitnodigend zijn zodat iemand die zoekt naar een onderwerp op de link klikt, maar weer niet dermate commercieel dat het lijkt op een reclame slogan. De informatie wordt direct onder de URL weergegeven, en vult de titel van de pagina aan. De content op de pagina moet kort en bondig beschreven worden. Het is niet de bedoeling dat de titel herhaald wordt, het is ook geen tekst die terugkeert op de pagina zelf. Het betreft een uniek fragment dat als samenvatting fungeert voor de pagina waar deze voor bedoeld is.

Meta description telt niet mee voor SEO

Google en andere zoekmachines lezen de informatie in de Meta description uit, in eerste instantie voor weergave in de zoekresultaten pagina’s (SERPs). De inhoud van deze tekst wordt niet meegenomen om de ranking van de pagina in kwestie te bepalen. Daarmee heeft een Meta beschrijving geen SEO waarde in termen van het zoekmachine algoritme. Dit betekent overigens niet dat er ook geen waarde is voor gebruikers van zoekmachines. Want als iemand zoekt naar een onderwerp, en vervolgens zoekresultaten gepresenteerd krijgt, dan zal de keuze doorgaans vallen op een link waar het zoekwoord of de zoekterm in voorkomt. Daarom wordt de voornaamste SEO term meestal opgenomen in de Meta description.

Al in 2009 gaf Google aan dat ze zowel Meta keywords als Meta descriptions niet meetellen in het ranking algoritme. Ze kunnen wel een positief effect hebben op de Click-Through Rate (CTR) wat wél een factor is in het bepalen van de volgorde in de zoekresultaten. Daarmee is er indirect toch een SEO element en daarmee een reden om aandacht te besteden aan deze beschrijving.

Waarom de Meta description niet altijd wordt gebruikt

Zoekmachines zijn steeds beter in het analyseren van volledige pagina’s en context op de webpagina. Wanneer er bepaald wordt dat de beschrijving niet (voldoende) overeenkomt met de content op de pagina, dan zal de zoekmachine zelf een beschrijving genereren. Wanneer er geen Meta description aanwezig is gebeurt dit automatisch. Dit kan een gemiste kans zijn om een wervende tekst aan te bieden, aan de andere kant is het mogelijk dat het zoekalgoritme met een beter citaat op de proppen komt dan je als webmaster kunt bedenken.
Wij houden van koekjes, jij?