Niche

Niche

Niche

Een niche is een beperkt deel van de totale afzetmarkt waarin kaders worden gesteld uit commerciële overwegingen. In plaats van een zo groot mogelijke groep afnemers aan te spreken wordt er bewust gekozen om de doelgroep juist kleiner te maken. Hierdoor wordt het aantal concurrenten op de markt minder en kunnen de marketing inspanningen met meer focus worden ingezet.

De term komt oorspronkelijk uit de ecologie en staat daar voor een specifiek leefgebied waar een organisme voorkomt. Met name ondernemingen die niet de concurrentie kunnen of willen aangaan met marktleiders kunnen zich onderscheiden door een niche aan te spreken.

Vraag en aanbod

Het bepalen van een niche vindt doorgaans plaats vanuit een vraag door een subgroep binnen een grotere categorie. Zo zijn er mensen die heel groot zijn. Deze consumenten kunnen in reguliere kledingwinkels niet terecht. Door kleding te ontwerpen die groter is kan een aanbieder deze klanten aan zich binden. Hoewel het aantal potentiële klanten beperkt is, zijn er ook minder concurrenten actief waardoor het aanspreken van een niche meer winstgevend kan zijn.

Redenen om in als ondernemer in een niche markt te stappen kunnen zijn:
  • Een kleine groep consumenten vormt tezamen een dermate grote afzetmarkt dat het bedienen van deze groep lucratief wordt.
  • Een ondernemer kampt zelf met een vraag en besluit zelf de oplossing te ontwikkelen en in de markt te plaatsen.
  • Bekende merken willen hun naam niet verbinden aan een nieuw product dat mogelijk niet aanslaat.
  • Startups kunnen niet de concurrentie aan met de gevestigde namen en kiezen bewust voor een kleine, specifieke markt.
De relatief lage opstartkosten voor een webshop hebben veel nieuwe bedrijven opgeleverd die zich in een niche bevinden. Omdat het eenvoudiger is geworden om nationaal of internationaal producten en diensten aan te bieden is het aantal potentiële afnemers enorm toegenomen.

Meer betalen voor exclusieve producten

Consumenten die een specifieke vraag hebben zullen doorgaans ook bereid zijn meer geld te besteden. De afzetmarkt is kleiner waardoor de productie aantallen lager zullen zijn. Dit brengt hogere kosten met zich mee voor ontwerp en realisatie. Dit wordt doorberekend naar de klant die meer moet betalen voor het product of de dienst. Omdat er weinig of geen alternatieven zijn zal de klant bereid zijn een opslag te betalen. De aanbieder kan hier gebruik van maken door een hogere winstmarge te hanteren.

Wie zit er achter het product?

Er zijn productcategorieën die zo verzadigd zijn dat alleen het aanboren van een niche mogelijk lucratief is.

Zo zijn er enorm veel biermerken die vergelijkbare producten leveren. Micro-Brewers begonnen met alternatieve producten met een meer uitgesproken smaakprofiel en afwijkende productiemethoden. Deze producten groeiden dusdanig in populariteit dat grote fabrikanten zich in deze niche gingen mengen met als resultaat het opkopen van veel kleine brouwers.

De Vegetarische Slager is een ander voorbeeld van een niche bedrijf dat ingelijfd werd bij het merk waar ze juist een alternatief voor boden. Na jarenlang een alternatief te bieden voor vleesproducten zoals de rookworsten van Unox, werd het merk overgenomen door Unilever, eigenaar van merken als Unox. Hoewel het moederbedrijf nog steeds De Vegetarische Slager hanteert als niche, is de merknaam nu in handen van een grote organisatie. Er zijn meer grote merken die niche merken lanceren die los lijken te staan van het primaire merk.
arrow_drop_up arrow_drop_down