arrow_drop_up arrow_drop_down
No follow link

No follow link

No follow link, wat is dat?

Een No follow link is een HTML tag die bestemd is voor webcrawlers van zoekmachines. Deze tag geeft aan dat de koppeling niet bestemd is voor opname in de zoekmachine database. Daarmee worden ze niet weergegeven in de zoekresultaten en tellen ze ook niet mee voor SEO. De tegenhanger van de No follow link is de Do follow link of Dofollow. Dit is niet zozeer een tag als de standaard wijze waarop internetpagina’s geïndexeerd worden. Webcrawlers indexeren alle pagina’s die zonder specifieke toegang of restricties te bezoeken zijn, tenzij ze een “nofollow” tag bezitten in de HTML code.

Welke pagina’s bevatten No follow links?

In principe kan iedere koppeling een No follow link zijn. Omdat backlinks van groot belang zijn voor PageRank worden ze alleen gebruikt in specifieke situaties zoals:

  1. Reacties van gebruikers waar weinig of geen moderatie plaatsvindt op blogs.
  2. Koppelingen op Social Media platformen zoals Facebook.
  3. Koppelingen in fora met berichten die door de community ingevuld worden.
  4. Specifieke websites zoals sommige nieuwssites.
  5. Koppelingen die deel uitmaken van een persbericht.
  6. Koppelingen die vanuit widgets gegenereerd worden.

Enkele populaire websites die standaard een No follow link toepassen zijn YouTube, Wikipedia en Reddit.

Betaalde links

Google vind het belangrijk dat backlinks ‘verdiend’ worden. Een website linkt naar een andere website omdat de bestemmingspagina een meerwaarde biedt. Wanneer hiervoor betaald wordt is dit een reden om de koppeling als niet relevant voor het zoekalgoritme aan te merken. Daarom behoort het tot de ‘Best Practices’ van webdesign om betaalde of gesponsorde koppelingen van een No follow link te voorzien. Een voorbeeld hiervan is een banner, een betaalde advertentie met een koppeling naar een website.

Wanneer de “nofollow” tag niet wordt gebruikt in betaalde koppelingen, dan kan de bron site een penalty krijgen. 

Dit kan betekenen dat de pagina in kwestie lager in de zoekresultaten komt te staan, of zelfs helemaal uit de zoekresultaten zal verdwijnen.

Gebruik van koppelingen in blogs

De oorspronkelijke reden om de No follow link te introduceren was het toenemende misbruik van links in blog comments. Er zijn veel blog pagina’s met de mogelijkheid om reacties achter te laten. Omdat backlinks, koppelingen vanaf andere websites, van belang zijn voor de ranking in zoekmachines, maakten SEO specialisten en meer specifiek ‘linkfarms’ gebruik van deze mogelijkheid om backlinks te genereren. Al deze koppelingen waren dus niet ‘verdiend’ maar puur bedoeld om de ranking van de bestemmingspagina kunstmatig te beïnvloeden. In 2005 introduceerde Google de No follow link en integreerde de detectie van deze links binnen het zoekalgoritme. Later zouden ook de zoekalgoritmen van Bing en Yahoo No follow links uit de zoekresultaten filteren.

Is een No follow link van belang voor SEO?

Omdat de link in theorie niet gevolgd wordt, welke waarde heeft de koppeling dan voor zoekmachine optimalisatie? In de eerste plaats zichtbaarheid. Voor de gebruiker ziet de link er exact hetzelfde uit als iedere andere koppeling. Ook kan het aantal bezoekers op de bestemmingspagina toenemen, wat weer goed is voor SEO. En als laatste claimt Google dat “nofollow” links normaal gesproken niet gevolgd worden, maar ze sluiten niet uit dat ze totaal niet gevolgd worden.

Meerdere SEO experts hebben testen uitgevoerd waaruit bleek dat No follow links wel degelijk effect kunnen hebben op de ranking in Google.
Wij houden van koekjes, jij?