Noindex

Noindex en nofollow

Noindex

Dat een webpagina online staat, betekent niet automatisch dat deze pagina ook in zoekresultaten van zoekmachines hoeft te staan. Er zijn diverse redenen te bedenken voor publishers om pagina’s wel openbaar te maken, zonder dat ze opduiken in de zoekresultaten. Om een pagina uit te sluiten van indexatie kan de noindex tag worden gebruikt. Dit is een tag die door alle grote zoekmachines wordt herkend en toegepast.

Waarom gebruik maken van noindex?

Spiders en crawlers zijn kleine stukjes code die zoekmachines ‘loslaten’ op het wereldwijde web om pagina’s die online staan te indexeren. Dit gebeurt automatisch en zonder uitdrukkelijke toestemming van degene die een website publiceert. Het is mogelijk om een website op een pagina achter een wachtwoord of betaalmuur te plaatsen, dan wordt de link niet gevolgd. Als de pagina wel openbaar online mag staan maar eigenlijk niet in de zoekresultaten vermeld mag worden, dan kan de webmaster een noindex tag toevoegen aan de HTML code. De spider zal deze pagina inclusief alle content en links overslaan.

Voorbeelden van noindex gebruik:

  • Als content wordt hergebruikt op verschillende sites kan dit aangemerkt worden als ‘duplicate’ content. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor zoekmachine optimalisatie.
  • Pagina’s op een domein kunnen met elkaar concurreren als ze overeenkomende content bevatten. Door de focus op één of enkele pagina’s te leggen en andere pagina’s van indexering uit te sluiten kunnen de pagina’s met indexatie een hogere ranking behalen in de zoekresultaten.
  • Pagina’s die wel relevant zijn voor een specifieke doelgroep maar door zoekmachines als ‘lage kwaliteit’ worden aangemerkt kun je online laten staan zonder indexatie.
  • Een bedankpagina of een pagina met weinig informatie voor iemand die deze URL direct bezoekt kan met noindex worden uitgesloten van de zoekresultaten pagina’s.
  • Login pagina’s horen niet in de SERPs te verschijnen maar het komt wel voor. Met de noindex tag kan dit worden voorkomen.
  • Interne zoekresultaten kunnen nuttig zijn voor iemand die op een website navigeert, maar niet voor iemand die vanuit een zoekmachine binnenkomt. Deze pagina’s kunnen verborgen worden voor Google.

Verschil tussen noindex en nofollow

Wanneer de tag noindex wordt gebruikt zal de pagina niet geïndexeerd worden, dit betekent ook dat links op deze pagina niet worden gevolgd. Bij een nofollow tag wordt de betreffende pagina wel geïndexeerd maar de koppelingen die op deze pagina zijn opgenomen worden niet gevolgd. Hoewel backlinking, koppelingen naar andere webpagina’s dus, van belang is voor SEO, zijn er koppelingen die juist nadelig kunnen zijn bij optimalisatie.

Zo is het in principe niet toegestaan om betaalde content met links te plaatsen zonder vermelding dat het een gesponsord bericht betreft. Door een nofollow tag op de pagina te plaatsen kunnen mogelijk nadelige gevolgen van specifieke links worden voorkomen.

Is er ook een index tag?

Standaard volgen webcrawlers alle mogelijke koppelingen die op hun pad komen. Wanneer een pagina niet openbaar toegankelijk is voor normale bezoekers, bijvoorbeeld een pagina met een wachtwoord, dan wordt deze koppeling automatisch niet geïndexeerd. Een webmaster hoeft dus niet aan te geven dat een pagina geïndexeerd moet worden. Als een website verplaatst of vernieuwd is en daardoor de oude links niet meer up-to-date zijn, is het wel mogelijk om dit door te geven.

Zo kunnen administrators in de Google tools URL’s ingeven die gescand moeten worden met voorrang. Google bepaalt zelf of dit daadwerkelijk zal gebeuren. Door het zelf door te geven kan (her)indexatie sneller verlopen.
arrow_drop_up arrow_drop_down