Off-page optimalisatie

Off-page optimalisatie

Off-page optimalisatie

Bij SEO wordt vaak gekeken naar de elementen op een website die verbeterd kunnen worden om zo de vindbaarheid in zoekmachines te verhogen. Dit is zeker van belang, je hebt ook de meeste invloed op de sites die je zelf beheert. Toch ligt de basis van het zoekmachine algoritme dat Google gebruikt niet in het indexeren van optimaal ingerichte pagina’s, maar juist het aantal externe pagina’s dat verwijst naar een URL.

Het verbeteren van de vindbaarheid via externe kanalen wordt off-page optimalisatie genoemd. Het is nog steeds een belangrijke factor om beter gevonden te worden en om marketing in meer algemene zin te optimaliseren.

Off-page optimalisatie versus on-page optimalisatie

Om te begrijpen wat er off-page mogelijk is, moet je uiteraard ook weten wat on-page betekent. Hier zijn enkele elementen die uniek zijn voor deze twee categorieën:

On-page elementenzijn bijvoorbeeld:
  • Content
  • HTML
  • CSS
  • Rich media
Off-page elementenzijn bijvoorbeeld:Wat direct opvalt is het verschil tussen techniek en sociale factoren. Hoewel er zeker overlappingen zijn, zal on-page optimalisatie zich voornamelijk richten op de technische en inhoudelijke aspecten van een website, terwijl off-page optimalisatie veel meer gericht is op sociale aspecten. Deze kunnen organisch van aard zijn, het kan ook doelbewust gestimuleerd worden.

Betaalde mogelijkheden

Naast SEO is er ook SEA, wat staat voor Search Engine Advertising ofwel zoekmachine adverteren. Omdat de resultaten van zoekmachine optimalisatie zich pas na enige tijd zullen openbaren, kan met SEA de vindbaarheid snel geoptimaliseerd worden. Omdat het aantal bezoekers hiermee stijgt kan dit weer een positieve invloed hebben op het organische bereik.

Linkbuilding speelt zeker een belangrijke tool binnen off-page optimalisatie, het is hierbij de uitdaging om zoveel mogelijk kwalitatief hoogstaande backlinks te verzamelen.

Dan zijn er de affiliate links waarbij pas betaald wordt wanneer er een succesvolle transactie heeft plaatsgevonden. Zelfs wanneer er geen aankoop uit volgt kan de zichtbaarheid van een merk of product hiermee vergroot worden. Betaalde SEO valt niet altijd binnen de richtlijnen van Google en kan bij onjuist gebruik zelfs een averechts effect hebben.

Sociale mogelijkheden

Naast betalen voor vermeldingen en links, is het daarnaast een optie om de zichtbaarheid op organische wijze uit te breiden. Zo kunnen bestaande klanten als merkambassadeurs optreden door bijvoorbeeld user reviews te schrijven of commerciële social media berichten te liken en delen.

Bekende merken met populaire producten maken veel werk van productlanceringen die ze via grote evenementen aankondigen. Met name Apple staat hier bekend om, waar het “Just one more thing” citaat van Steve Jobs beroemd is geworden. Bloggers en nieuwssites die merken vermelden in teksten zonder links hebben zeker een effect op de zichtbaarheid, geïnteresseerde lezers kunnen via andere kanalen informatie opzoeken. Door externe publicaties te voeden met nieuwe informatie, bijvoorbeeld in de vorm van persberichten of gastblogs is het mogelijk om het bereik verder uit te breiden.

Waar on-site SEO een manier is om een pagina beter vindbaar te maken voor zoekmachines, is off-site optimalisatie een methode om overal op het internet de zichtbaarheid uit te breiden.
arrow_drop_up arrow_drop_down