arrow_drop_up arrow_drop_down
Off-page SEO

Off-page SEO

Off-page SEO, wat is dat?

Off-page SEO staat voor alle zoekmachine optimalisatie methoden die niet op de website of pagina zelf plaatsvinden. Het is daarmee direct tegenovergesteld aan On-page SEO dat zich juist richt op de site en pagina’s. Beide vormen van optimalisatie kunnen in combinatie toegepast worden om het meeste rendement op te leveren. Hoewel linkbuilding een belangrijk onderdeel uitmaakt van Off-page SEO is het zeker niet de enige factor die van belang is.

Voorbeelden van Off-page SEO

Er zijn meerdere kanalen die gebruikt kunnen worden om de vindbaarheid van een website of pagina te verbeteren zoals:

  • Linkbuilding: Meer koppelingen naar een site of pagina bewerkstelligen.
  • Content marketing: Publiceren van (wervende) content via andere websites.
  • Social media: Publiceren en communiceren via platformen als Facebook, Twitter of Instagram.
  • Podcast: Als medium om bekendheid te geven aan merken, bedrijven of personen.
  • Reviews: Recensies van producten en diensten door zowel professionals als klanten.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Naast koppelingen via URL kan ook het vergroten van de zichtbaarheid of het meeliften op de populariteit van influencers onder Off-page SEO geschaard worden.

PageRank van Google

Het eerste algoritme dat Google heeft ingezet was PageRank. Hoewel de naam van dit algoritme doet vermoeden dat het om pagina’s gaat, is de term afgeleid van Larry Page, één van de oprichters van Google. Heel eenvoudig gesteld is PageRank een soort populariteitswedstrijd. Als er veel organische koppelingen zijn naar een website of pagina, dan zal dit ook interessant zijn voor iemand die zoekt op gerelateerde termen. Het gaat hierbij om links vanaf externe websites, dus niet op hetzelfde domein (interne koppelingen). Naast het aantal (kwantiteit) wordt er ook rekening gehouden met de autoriteit van de bron die de link legt (kwaliteit). Door deze resultaten te wegen ontstaat er een score die van groot belang voor de ranking op de SERPs (zoekresultaten pagina’s).

PageRank was het eerste algoritme van Google, later zouden er andere methoden aan toegevoegd worden. Toch is linkbuilding en het verzamelen van backlinks nog steeds van belang om websites goed te laten presteren.

De gunst van de internetgebruiker

Een aantal vormen van Off-page SEO vallen eigenlijk onder algemene online marketing methoden. Zo heeft de aanwezigheid op Social Media niet direct invloed op zoekmachine optimalisatie. Zo worden links vanuit Facebook en dergelijke diensten niet geïndexeerd door het zoekalgoritme omdat er een “nofollow” tag aan koppelingen wordt toegevoegd. Maar deze methoden kunnen wel tot meer bezoekers leiden, of meer bekendheid geven aan een merk of product. Het gaat daarmee bij Off-page SEO voor een groot deel over het uitbreiden van de zichtbaarheid. De resultaten zijn positief voor zowel de vindbaarheid in zoekmachines als marketing in het algemeen.

Minder controle op Off-page SEO

Een mogelijk nadeel van optimalisatie buiten de eigen pagina is het gebrek aan controle. Zo kan een website met een slechte reputatie een andere pagina ook ‘verdacht’ maken. Of Influencers die naast het promoten van een merk of product zich op controversiële wijze uiten. Denk aan Pewdiepie die als populaire YouTube beroemdheid door het bedrijf werd afgeserveerd toen hij (wederom) beledigende opmerkingen had gemaakt.
Wij houden van koekjes, jij?