On-page optimalisatie

On-page optimalisatie

On-page optimalisatie

Gevonden worden in Google begint op de pagina zelf. On-page optimalisatie maakt een belangrijk deel uit van zoekmachine optimalisatie (SEO). Dit is op zich logisch want de gebruiker zoekt naar informatie op de pagina, niet naar HTML code die ergens verborgen zit in een Content Management Systeem (CMS). Toch is het niet altijd zo geweest, voordat zoekalgoritmen kritisch naar de inhoud van de pagina keken werd er veel minder aandacht besteed aan on-page optimalisatie.

Hoe werkt een zoekalgoritme?

Spiders, bots of crawlers verzamelen informatie die het zoekalgoritme gebruikt om de zoekresultaten pagina’s te genereren. Daar worden honderden criteria voor gebruikt waaronder het gebruik van specifieke zoekwoorden. Hoe beter de informatie op een pagina overeenkomt met de zoekopdracht van de zoekmachine gebruiker des te groter de kans dat deze pagina hoog in de zoekresultaten komt te staan. Met on-page optimalisatie kan de webmaster het zoekalgoritme een handje helpen.

Wat is on-page optimalisatie?

Sinds Web 2.0 wordt content gescheiden van het systeem. Dit maakt pagina’s dynamisch met meer mogelijkheden voor interactiviteit. Bij on-page optimalisatie gaat het om de informatie die de bezoeker te zien krijgt. Er wordt dan vaak als eerste gedacht aan tekst met specifieke keywords. Hoewel dit nog steeds van belang is, zijn er ook andere zaken die een rol spelen.

Denk aan de tijd die een bezoeker doorbrengt op de pagina of het aantal kliks op een website. Dit betekent dat er naast tekst ook andere elementen op de pagina geoptimaliseerd moeten worden. Denk aan een aantrekkelijke vormgeving of het gebruik van rich media content zoals afbeeldingen en video.

Voorbeelden van on-page optimalisatie:

  • Tekst met regelmatig (maar niet overmatig) gebruik van zoektermen die relevant zijn voor het onderwerp.
  • Langere teksten met verdieping op het onderwerp.
  • Titels en subtitels met H1-2-3 headings die de leesbaarheid verhogen.
  • Gebruik van rich media content zoals afbeeldingen en video.
  • Het plaatsen van links naar andere pagina’s op hetzelfde domein of naar externe websites.
  • Geoptimaliseerde versie voor mobiele apparaten en desktop versie.
  • Snel laden van content dankzij snelle server en data compressie. Als de bezoeker tevreden is uit zich dat in diverse criteria zoals Bounce Rate, Dwell Time en Click Through Rate, wat weer bijdraagt aan een hogere ranking op de zoekresultaten pagina.

Is Black Hat SEO verleden tijd?

Zoekmachine optimalisatie bestaat al sinds de eerste zoekmachine het levenslicht zag. Pagina’s worden ingericht om hoger te scoren in bijvoorbeeld Google, Bing of Yahoo. Het is mogelijk om de on-page optimalisatie te richten op het zoekalgoritme of op de bezoekers die je wilt aantrekken. Black Hat SEO is een vorm van zoekmachine optimalisatie waarbij trucs worden gebruikt om het zoekalgoritme te misleiden.

Bijvoorbeeld gebruik van populaire zoekwoorden die verder niet relevant zijn voor de boodschap. Of verborgen witte tekst op een witte achtergrond die een crawler wel kan zien maar een bezoeker niet. De zoekmachine ontwikkelaars hebben in de loop der jaren veel gaten gedicht om Black Hat SEO tegen te gaan. Daarbij ligt de focus steeds minder op het algoritme en steeds meer op werkelijke bezoekers. Pagina’s met on-page optimalisatie gericht op echte mensen kunnen algoritme updates veel beter doorstaan omdat ze relevant blijven. Code verandert, mensen niet.
arrow_drop_up arrow_drop_down