Opt-in

Opt-in en opt-out

Opt-in

Wanneer je als gebruiker bewust een e-mail adres geeft om e-mail te ontvangen is er sprake van opt-in. Je geeft aan dat je berichten wilt ontvangen in je persoonlijke mailbox. Zo kun je nieuwsbrieven, promoties of andere informatie ontvangen van bedrijven of organisaties waar je meer van wilt weten. De aanbieder weet dat de ontvanger interesse heeft in het aanbod en kan deze kennis gebruiken om actief te werven. Omdat de ontvanger zelf aangeeft berichten te willen ontvangen is er geen sprake van ongewenste mails.

Opt-in en opt-out

Ongewenste berichten worden ‘spam’ genoemd. Dit is een term die afkomstig is uit een sketch van het Britse televisieprogramma “Monty Python's Flying Circus”. Het aantal spam berichten is groter dan regulier e-mail verkeer. Om het aantal ongewenste mails terug te dringen is er het opt-in systeem bedacht. In plaats van in het wilde weg berichten te sturen, zal een aanbieder pas actie ondernemen op het moment dat een kandidaat zichzelf aanmeldt door een e-mailadres achter te laten.

Wanneer er zonder toestemming vooraf berichten worden gestuurd met de optie om af te melden wordt dit opt-out genoemd. Hoewel het niet meer is toegestaan om dit soort berichten te sturen komt het nog steeds vaak voor. Mail programma’s zullen een groot deel van deze berichten direct in een map plaatsen met ongewenste berichten. Het is overigens mogelijk dat berichten die wèl gewenst zijn hier ook terechtkomen.

Uitschrijven

Naast zelf aangeven om berichten te ontvangen is het ook van belang dat uitschrijven duidelijk en eenvoudig wordt gemaakt. Zo zal er onderaan een mailing doorgaans een ‘afmelden’, ‘uitschrijven’ of ‘unsubscribe’ knop aanwezig zijn. Om de relevantie van mailings te optimaliseren kan er gevraagd worden naar een reden voor afmelding, het is niet verplicht om een reden op te geven.

Dubbele opt-in

Naast de reguliere opt-in waarbij de ontvanger toestemming verleent om berichten te ontvangen, is er ook de dubbele opt-in of in de Engelse taal ‘confirmed opt-in’. Hierbij is er sprake van een additionele verificatie. Na aanmelding wordt er eenmalig een bericht verzonden met daarin een koppeling. Alleen na bevestiging door op deze koppeling te klikken wordt de aanmelding daadwerkelijk doorgevoerd.

Een dubbele opt-in is niet verplicht volgens de wetgeving in Nederland en binnen de EU, het kan wel spamberichten tegengaan. Bij een standaard opt-in systeem kan ieder e-mailadres worden ingegeven. Een gebruiker kan een fout maken bij het schrijven, of doelbewust het e-mailadres van iemand anders invullen. Ook kunnen spammers zelf adressen uit een database gebruiken om personen op mailinglijst te abonneren terwijl ze zich hier niet voor aangemeld hebben.

Binnen de AVG / GDPR wordt gesteld dat de verzender moet kunnen aantonen dat de begunstigde zich heeft aangemeld, er wordt alleen niet specifiek aangegeven hoe dit bewezen kan worden. De dubbele opt-in kan hiervoor een goed controlemechanisme zijn. Daarnaast kan het ook voordeel bieden voor de verzender bij lead management. E-mails die naar adressen worden verzonden zonder uitdrukkelijke toestemming zijn geen echte leads, de kans dat deze ontvangers klant worden is gering.

Wetgeving

De wet AVG heeft de Wet Bescherming Persoonsgegevens vervangen. De Nederlandse Telecommunicatiewet bestaat nog steeds, die is niet door de AVG vervangen. De wet AVG gaat over alle vormen waarop persoonlijke gegevens verwerkt worden. De Telecommunicatiewet richt zich alleen op de verwerking van persoonsgegevens voor elektronische communicatiediensten. In het tweede geval behoort telemarketing tot deze wetgeving evenals cookies plaatsen en e-mails verzenden.

Wij houden van koekjes, jij?
arrow_drop_up arrow_drop_down