arrow_drop_up arrow_drop_down
Pagerank

PageRank

PageRank, wat is dat?

PageRank is een algoritme dat wordt gebruikt door Google om de positie van webpagina’s in de zoekresultaten te bepalen. In het kort wordt het aantal links en de kwaliteit daarvan geteld om zo een schatting te maken van hoe belangrijk een website is. Websites met meer relevantie zullen ook meer links krijgen vanuit andere websites. Hoewel PageRank niet het enige algoritme is binnen het Google zoekalgoritme, is het wel de eerste methode die het bedrijf heeft toegepast in hun zoekmachine.

Meneer Page stond aan de wieg van PageRank

De uitvinder van de paperclip heet niet meneer Paperclip, deze naam komt voort uit de functie van dit product. Daarom is het haast vanzelfsprekend dat PageRank niet meer is dan een samentrekking van ‘page / pagina’ en ‘rank / rangorde’. Toch was het een concept van Larry Page, naast Sergey Brin de oorspronkelijke oprichter is van Google. Samen stonden ze aan de wieg van PageRank, dat deels ook geïnspireerd is op het werk van Robin Li. Zijn RankDex zou later onderdeel uit gaan maken van Baidu, de Chinese concurrent van Google. Met andere woorden; PageRank had ook BrinRank kunnen heten, maar dat had waarschijnlijk meer vragen oproepen dan het antwoorden biedt. En antwoord geven op een vraag is precies het doel van PageRank.

Populariteit als indicatie voor relevantie

Het PageRank algoritme genereert een ‘waarschijnlijkheidsfactor’. Zo wordt er berekend hoe waarschijnlijk het is dat een willekeurig persoon die klikt op koppeling arriveert op een specifieke pagina. Deze som kan toegepast worden op grote aantallen documenten van ongelimiteerde bestandsgrootte. Er is een schaal van 0 tot 1 waarbij 0 staat voor nul procent kans op een gebeurtenis en 1 staat voor honderd procent kans op een gebeurtenis. Omdat er enorm veel webpagina’s zijn wordt de som erg complex. Eerst wordt het aantal koppelingen (backlinks) geteld, vervolgens wordt er een waarde voor iedere koppeling bepaald. Een link van een populaire blog over auto’s naar een website van een autodealer heeft meer ‘gewicht’ dan een link van een ‘scraping’ site die automatisch koppelingen maakt en verder geen exclusieve content biedt.

Betalen voor links

Als backlinks zo zwaar wegen in het zoekalgoritme, dan spreekt het voor zich om deze koppelingen uit te breiden door hiervoor te betalen. Toch werkt het niet zo eenvoudig, wanneer het algoritme vermoedt dat er sprake is van betaalde koppelingen, dan wordt deze niet meegeteld voor de ranking. Sterker nog, de positie in de zoekresultaten kan zelfs lager worden door penalties te plaatsen op het domein. Er zijn wel manieren om detectie te omzeilen, zoals AB-Linkruil. In dat geval linkt site A naar site B zonder financiële compensatie. Maar ook deze praktijk wordt niet zonder meer geaccepteerd door de zoekmachine. Daarom bestaat er ook ABC-Linkruil wat gefaciliteerd kan worden door Link Exchange netwerken.

Hoe belangrijk is PageRank vergeleken met 1996?

Sinds 1996 is er veel veranderd op het gebied van internet en zoeken op het internet. Hoewel backlinks nog steeds een indicatie geven van populariteit en relevantie, is dit niet langer voldoende om de ranking in de zoekresultaten pagina’s te bepalen. Daarom zijn er in de loop der jaren andere elementen toegevoegd die de uiteindelijke positie in de SERPs bepalen. Denk aan het gebruik van specifieke woorden of het aantal updates van een website. Daarnaast is er toenemende focus op locatie gebaseerd zoeken, mobiel gebruik en kunstmatige intelligentie. Hoewel PageRank nog steeds van belang is bij zoekmachine optimalisatie (SEO), is het zeker niet het enige criterium waar SEO experts rekening mee houden.
Wij houden van koekjes, jij?