arrow_drop_up arrow_drop_down
RankBrain

RankBrain maakt zoeken slimmer

RankBrain

Sinds de oprichting van Google in 1998 heeft de zoekmachine gigant doorgaand aanpassingen gemaakt in het algoritme achter de zoekresultaten pagina’s. Een groot deel van deze updates worden niet uitgebreid bekend gemaakt, omdat ze een relatief kleine impact hebben.

Grote updates worden wel duidelijk aangekondigd en vaak voorzien van een pakkende naam zoals ‘Panda’ of Penguin. In 2015 werd het ‘core’ algoritme uitgebreid met RankBrain, een zelflerend algoritme dat data kan interpreteren. Het maakt onderdeel uit van de ‘Hummingbird’ update.

RankBrain maakt zoeken slimmer

Voor 2015 was het zoekalgoritme van Google gebonden aan vaste regels die in de code opgenomen waren. Hoewel de wijze waarop het zoekalgoritme de rangorde bepaalt van zoekresultaten niet volledig is vrijgegeven, waren veel van de honderden meetpunten ondertussen wel bekend bij SEO experts.

Met name backlinks en zoektermen waren van groot belang om de positie van een webpagina op de zoekresultaten pagina’s (SERPs) te laten verschijnen. Dit zou (voor een deel) veranderen met RankBrain, een component van het zoekalgoritme dat zelflerend is. Het is daarmee de eerste stap naar kunstmatige intelligentie in zoekmachines.

Van informatie naar intentie

Voor 2015 had Google alleen de input van de gebruiker als houvast om relevante resultaten te geven. Als je zocht naar “rond object zwart wit” dan had het algoritme geen idee wat je bedoelde, en zou pagina’s laten zien waar deze woorden op voorkwamen. Met semantisch zoeken kan Google herleiden dat je waarschijnlijk een voetbal bedoelt, maar even niet op het woord kon komen.

RankBrain kijkt niet alleen naar de informatie die wordt geboden, maar zoekt naar de intentie achter de zoekopdracht. Daarbij kunnen meerdere factoren een rol spelen, ook data die je als gebruiker niet bewust geeft.

Uitlezen van data

Als je in Londen zoekt naar ‘subway’ dan zul je als eerst informatie over de metro krijgen. Doe je hetzelfde in Eindhoven dan krijg je het dichtstbijzijnde adres voor een broodjeszaak te zien. Eindhoven heeft namelijk geen metro maar wel enkele filialen van deze keten, daarnaast is het minder voor de hand liggend dat iemand in Nederland in de Engelse taal naar informatie over een metro zoekt.

Locatie kan direct worden uitgelezen zonder dit in te geven bij de zoekopdracht, ook dat maakt deel uit van RankBrain. Omdat smartphones in 2015 reeds ingeburgerd waren is het logisch dat er gebruik wordt gemaakt van locatie informatie. Apparaten en cookies kunnen de zoekmachine veel informatie geven over de gebruiker, wat van invloed kan zijn op de zoekresultaten. Zo kan dezelfde zoekopdracht op dezelfde locatie met een desktop PC en een mobiele telefoon andere resultaten opleveren.

De meerderheid beslist

Het concept achter PageRank was al een soort populariteitswedstrijd. Meer links naar een pagina betekent een hogere relevantie dus een betere positie in de SERP. RankBrain maakt gebruikt van persoonlijke informatie maar houdt ook rekening met het gedrag van andere gebruikers.

Als de Olympische Spelen worden gehouden in dit jaar, zullen er veel mensen naar zoeken. Bij invoer van Olympische Spelen zonder jaartal of land zal Google toch veronderstellen dat je de komende spelen bedoelt en daar als eerste informatie over geven. De BERT update uit 2020 is volgende stap in een zelflerend algoritme met kunstmatige intelligentie en kan nog beter de intentie van de gebruiker begrijpen.
Wij houden van koekjes, jij?