Rich snippets

Rich snippets

Rich snippets

Dat Google relevante zoekresultaten weergeeft mag duidelijk zijn, hoe deze weergave bepaald wordt is niet voor iedereen gesneden koek. Zo is het mogelijk dat bij één bedrijfsnaam alleen de URL staat terwijl bij een ander bedrijf ook een waardering in sterren vermeld wordt. Door informatie op websites te voorzien van gestandaardiseerde tags is het mogelijk relevante data elders weer te geven. Rich snippets is een term die gebruikt wordt om gestructureerde data markup aan te duiden die toegevoegd kan worden aan HTML pagina’s. Zoekmachines kunnen gebruik maken van deze informatie om de zoekresultatenpagina inhoudelijk ‘rijker’ te maken.

Rich snippets in zoekmachines

Een koppeling in Google is goed, direct het antwoord in de zoekresultaten is beter. Dat is heel eenvoudig het basisprincipe van rich snippets. Als iemand zoekt naar een film wordt niet alleen de titel weergeven maar ook de waardering van het publiek en de locaties waar de film te huur of te koop is. Ook producten kunnen direct vertoond worden inclusief foto, standaard productcode en prijs. Zo is de zoekmachine niet langer een tussenstation voor informatie maar de eindbestemming.

Schema en rich snippets

De website schema.org is het resultaat van een samenwerking tussen Bing, Google en Yahoo en dateert uit 2011. Later zou Yandex, de grootste zoekmachine aanbieder van Rusland, ook deelnemen aan dit collectief. Het doel van dit project is een standaard metadata protocol en vocabulaire aan te bieden die website developers kunnen gebruiken om informatie op HTML pagina’s beter herkenbaar te maken voor bots van zoekmachines. Rich snippets zijn voorbeelden van de wijze waarop de metadata gebruikt kan worden om informatie inzichtelijk te maken voor zowel bots als eindgebruikers.

Voordeel van rich snippets

Voor de persoon die naar informatie zoekt is het voordeel van rich snippets direct duidelijk. In plaats van klikken en hopen op een antwoord wordt de opgevraagde informatie direct na zoeken in Google zichtbaar. Dit betekent minder zoekwerk, minder moeite en snel een antwoord op de vraag. De aanbieder van deze informatie kan er autoriteit mee opbouwen, door direct een vraag duidelijk te beantwoorden laat de auteur zien kennis in huis te hebben. Dit kan de vraagsteller overhalen om gebruik te maken van deze expertise.

Nadeel van rich snippets

Het is voor de gebruiker een voordeel als het antwoord op een vraag direct zichtbaar is in de Google zoekresultaten. Doorklikken is niet nodig, de informatie staat direct voor je klaar. Hiermee krijgt de Google zoekresultaten pagina meerwaarde ten koste van de bron. Zelfs wanneer de bronpagina vermeld wordt is het niet meer nodig om op deze koppeling te klikken. Als gevolg hiervan gaat het aantal bezoekers mogelijk omlaag wat een negatieve impact kan hebben op SEO, daarnaast kan de aanbieder bezoekers niet meer door de eigen website leiden naar bijvoorbeeld een verkooppagina.

Google, Bing, Yahoo en Yandex

In de Westerse wereld speelt Yandex geen rol van betekenis, sinds de introductie van schema.org in 2011 heeft Google de voorsprong als marktleider in zoeken verder uitgebreid. Rich snippets zijn voor SEO daarom vooral van belang voor optimalisatie in Google. Het is mogelijk dat zoekmachines metadata wel of juist niet gebruiken, zo lijkt Bing geen rekening te houden met ondersteuning voor muziek terwijl Google dit wel doet. De HTML code is uniform dus een web developer hoeft niet per zoekmachine de metadata opnieuw te configureren.

Wij houden van koekjes, jij?
arrow_drop_up arrow_drop_down