arrow_drop_up arrow_drop_down
Sales page

Sales page, short form en long form

Sales page

Je kunt slechts eenmaal een eerste indruk maken, zorg er dus voor dat die eerste kennismaking goed is. Dit is zeker het geval voor retailers, die hun etalage op een aantrekkelijke wijze inrichten met producten uit de nieuwste collectie, of met scherpe prijzen die klanten de winkel in lokken. Op het internet is die eerste indruk ook van belang, een webpagina die specifiek is ingericht om een product of dienst te verkopen wordt een sales page genoemd. Dit is anders dan een productpagina, sales pages zijn opzichzelfstaand met alle informatie en interactieve elementen om tot aankoop over te gaan.

Er zijn twee soorten sales page te onderscheiden; short form (kort) en long form (lang):

Short form sales page

Een korte verkooppagina lijkt over het algemeen op een digitale brochure of flyer met relatief weinig tekst en korte, overtuigende kreten. Dit soort pagina’s passen goed bij producten of diensten die weinig uitleg nodig hebben. De pagina is vooral bedoeld om snel een conversie tot stand te brengen. Het taalgebruik is direct, het risico voor de klant zal doorgaans beperkt zijn. Vaak wordt de auteur of aanbieder als autoriteit op een specifiek vakgebied aangeprezen, ook referenties worden vaak vermeld. Deze vorm leent zich met name voor conversies zoals aanmelden op een nieuwsbrief of inschrijven op een webinar.

Bij verkoop van producten of diensten is er doorgaans meer informatie nodig om de bezoeker over te halen. Een short form sales page is doorgaans gericht op personen die zich nog aan het begin van de verkooptrechter bevinden.

Deze verkooppagina’s richten zich met name op snelle beslissers.

Long form sales page

Dit zijn langere sales pages met meer tekst en verdieping in het onderwerp. Bezoekers zijn doorgaans gericht op zoek naar een antwoord op een vraag, op deze pagina is het ook mogelijk om direct tot aankoop over te gaan. De teksten zullen doorgaans met een korte introductie beginnen die de snelle beslissers kunnen overtuigen, met Call To Action knoppen kan er direct een bestelling worden geplaatst. Hoe verder de pagina gaat hoe meer gedetailleerd de informatie wordt, met regelmatig een nieuwe CTA knop zodat de lezer niet hoeft te zoeken. Hierbij wordt dezelfde strategie toegepast als bij telefonische acquisitie geldt; hoe langer de lead interesse toont hoe groter de kans op conversie zal zijn.

Deze verkooppagina’s richten zich met name op twijfelaars.

Betrouwbaarheid van de informatie

Vanuit het perspectief van zoekmachine optimalisatie worden langere pagina’s als beter beschouwd. Voor met name medische onderwerpen zal de ‘medic-update’ in het Google zoekalgoritme wel impact hebben. Voor YMYL (Your Money or Your Life) onderwerpen worden auteurs getoetst op kennis en expertise. Verkooppagina’s blinken niet altijd uit in feitelijke juistheid.

Affiliate verkoop

Sales pages worden vaak ingezet voor affiliate marketing. Aanbieders van producten en diensten bieden hun assortiment aan via een affiliate netwerk of in eigen beheer, tussenhandelaren richten een verkooppagina in om deze producten of diensten te verkopen. Op basis van een link met een unieke code kan worden bepaald welke affiliate de verkoop tot stand heeft gebracht. Er is hierbij een risico voor de leverancier omdat er minder controle is op de wijze waarop het aanbod wordt gepresenteerd.
Wij houden van koekjes, jij?