arrow_drop_up arrow_drop_down
sea

SEA (Search Engine Advertising)

SEA, wat is dat?

De invloed van zoekmachines in het algemeen, en bij Google in het bijzonder, valt niet te onderschatten. In plaats van naar Google.com te navigeren kan een gebruiker direct in de zoekbalk een zoekopdracht ingeven en zal vervolgens zoekresultaten te zien krijgen. Een zoekmachine is voor velen de deurmat van het internet, de eerste pagina die ze te zien krijgen. Dit betekent veel macht voor Google, en daarmee is het ook een aantrekkelijk verdienmodel. Search Engine Advertising ofwel SEA is als term minder bekend dan Search Engine Optimisation (SEO), toch speelt het een belangrijke rol in de vindbaarheid van websites.

Niet alle zoekresultaten zijn gelijk

Voor 1998 werden zoekmachines gebruikt om internetpagina’s te zoeken, banners op websites zorgden voor inkomsten. GoTo.com was de eerste zoekmachine die begon met het aanbieden van gesponsorde zoekresultaten. Google zou in 2002 volgen met hun eigen advertentie veiling platform. Normaal gesproken wordt het bovenste resultaat in de zoekmachine bepaald door het zoekalgoritme. Dit algoritme bestaat uit honderden criteria die gewogen worden. Zo is het de bedoeling dat het bovenste resultaat het meest relevante antwoord biedt voor de internetgebruiker. Door gebruik te maken van SEA is het mogelijk om bovenaan te komen staan in de zoekresultaten, zelfs wanneer deze koppeling op basis van het zoekalgoritme lager zou komen te staan.

Net als iedere andere link

Toen SEA werd geïntroduceerd kon de gebruiker niet direct zien welke zoekresultaten gesponsord waren, en welke organisch bovenaan stonden. Door druk van overheden en gebrek aan vertrouwen bij consumenten werden gesponsorde zoekresultaten zichtbaar gemaakt met de indicatie dat het een advertentie betreft. Naast koppelingen naar webadressen is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een telefoonnummer weer te geven. Wanneer er interactie plaatsvindt met de advertentie worden kosten berekend.

Geen garantie voor weergave

Als een bedrijf geld betaald voor een plaatsen van een advertentie in een magazine, dan zal deze advertentie geplaatst worden. Dit is een eenvoudige transactie. Bij zoekmachine adverteren werkt het anders. Een adverteerder kan een campagne inrichten, relevante zoektermen toevoegen en een beschikbaar budget bepalen. Op basis van alle criteria zal ook hier een algoritme bepalen welke advertenties op welk moment worden vertoond op de zoekresultatenpagina (SERP). Hierbij is relevantie wederom van belang. Zowel de adverteerder als Google heeft geen baat bij een advertentie die niet aanspreekt bij de gebruiker.

Gratis of betaalde zoekresultaten?

In principe is het mogelijk voor webpagina’s om op organische wijze (bijna) op nummer één te komen staan. Maar zoekmachine optimalisatie (SEO) kost tijd, voordat een pagina de top heeft bereikt kan weken of zelfs maanden duren. Met SEA heeft een website kans om direct bovenaan te verschijnen, wat bijvoorbeeld voor een tijdelijk aanbod van belang kan zijn. Het kan ook als een ‘vliegende’ start ingezet worden om zo de tijd die SEO nodig heeft te overbruggen. Het komt regelmatig voor dat de advertentie boven het organische zoekresultaat komt te staan, wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op de naam van een winkel of een merk. Het is ook mogelijk om boven een direct concurrent te komen staan. Zo kan iemand zoeken naar de Albert Heijn supermarkt en als eerste een link van Jumbo te zien krijgen.
Wij houden van koekjes, jij?