Search engine

Search engine

Search engine

Een search engine is een website die ontwikkeld is om informatie en/of webpagina’s op het internet te vinden. Met de enorme hoeveelheid data online is het als zoeken naar een speld in een hooiberg. Zoekmachines helpen de internetgebruiker informatie op te zoeken. Hiervoor worden bots, spiders of crawlers gebruikt die de inhoud van webpagina’s indexeren. Naast Google zijn er ook andere search engines waaronder Bing, DuckDuckGo, Yandex en Baidu.

Hoe is de search engine ontstaan?

Het web werd geïntroduceerd in 1990, acht jaar eerder was er al de ‘Who is’ zoekdienst. De Knowbot Information Service zou in 1989 via meerdere netwerken operationeel zijn. De FTP zoekmachine genaamd Archie wordt als één van de eerste voorbeelden van een search engine gezien, dit systeem dateert uit 1990. ‘Archie’ is afgeleid van het woord ‘archive’ zonder ‘v’. Dit programma werd door Alan Emtage ontwikkeld aan de universiteit van Montréal. Voor 1993 werd het World Wide Web nog handmatig geïndexeerd. De opkomst van meer en meer webservers vroeg om een nieuwe oplossing.

JumpStation zou gebruik maken van een web robot om een indexering te genereren. Dit was de eerste keer dat crawling, indexering en zoeken werd samengebracht. Lycos en Yahoo! Search verschenen in 1994 ten tonele en zouden zoeken op het internet naar het grote publiek brengen. Snel zouden andere bedrijven volgen waaronder AltaVista, Netscape en Ask Jeeves. Die laatste zoekmachine kon vragen beantwoorden met een meer natuurlijke wijze van formulering.

Robin Li ontwikkelde RankDex in 1996, de eerste search engine die hyperlinks gebruikte om de kwaliteit van websites te beoordelen. Twee jaar later zou PageRank gepatenteerd worden door Larry Page, hij verwees in de patentaanvraag naar het werk van Li. Uiteindelijk zou RankDex aan de basis liggen van de Chinese zoekmachine Baidu, PageRank was het fundament waar Google op is gebouwd.

De Nederlandse zoekmachine Ilse zou in 1996 verschijnen, Ilse.nl zou in tegenstelling tot Startpagina.nl websites op dynamische wijze indexeren. In 2020 was Ilse.nl nog online als onderdeel van Startpagina.nl.

Zoekmachines vervangen zelf URL’s typen

In het midden van de jaren negentig werd de URL balk in een browser gebruikt om webadressen in te geven. Later zou in deze balk een los zoekveld geïntroduceerd worden waardoor navigeren naar een search engine website niet meer nodig was. Uiteindelijk zouden deze twee velden volledig geïntegreerd worden. Daardoor fungeert de adresbalk ook als zoekbalk. Dit heeft zoekmachines een belangrijke rol gegeven in navigeren op het internet.

Van zoeken naar oplossingen bieden

Rond 2000 zou Google dankzij het superieure zoekalgoritme en strakke interface snel de meest gebruikte search engine ter wereld worden. Ze wisten dit momentum te gebruiken om er een verdienmodel op te baseren. Omdat zoekmachines voor veel gebruikers de ingang zijn tot informatie op het internet hebben aanbieders van deze search engines veel invloed. Hoewel Google gratis te gebruiken is weten ze met betaalde koppelingen en advertenties veel inkomsten te genereren. Zo werd naast geavanceerde functionaliteit zoals zoeken op afbeeldingen en Google Maps ook Google Shopping geïntroduceerd.

SEO en search engines

Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie staat voor het inrichten van webpagina’s om de vindbaarheid in search engines te verhogen. Door pagina’s volgens specifieke criteria invulling te geven kan zonder adverteren een hogere ranking behaald worden. Wanneer dit volgens de richtlijnen van de zoekmachine aanbieder gebeurt spreekt men van White Hat SEO, als de regels worden overtreden wordt dit Black Hat SEO genoemd.

Wij houden van koekjes, jij?
arrow_drop_up arrow_drop_down