arrow_drop_up arrow_drop_down
Targeting

Targeting, definieer uw klant!

Targeting

Een slager zal niet snel adverteren in een magazine genaamd “Vegan-4-Life’. Het heeft weinig zin om veganisten ervan te overtuigen hoe lekker die sappige biefstukjes zijn als het grootste deel van de bevolking al van mening is dat vlees heerlijk smaakt.

Bij targeting wordt marketing doelgericht uitgezet zodat alleen de beoogde doelgroep wordt benaderd. Het is dan wel van belang om deze groep te definiëren en de juiste kanalen te vinden.

De blauwe oceaan

Na de tegenvallende resultaten van de GameCube spelcomputer moest Nintendo een andere strategie bedenken. Ze kwamen met de Wii, een spelcomputer met een controller die een bewegingsmelder had ingebouwd en relatief eenvoudige spelletjes had. Wat betreft grafische mogelijkheden en processorkracht was deze console inferieur aan de concurrentie, toch werd het één van de meest populaire spelcomputers ooit. In plaats van doelgerichte targeting om gamers aan te spreken besloten ze de ‘blauwe oceaan’ aan te spreken, die miljoenen mensen die weinig kennis hebben van computerspellen. Een grotere doelgroep aanspreken kan daarmee ook een vorm van (omgekeerde) targeting zijn.

Productontwikkeling of marketing?

Pennen fabrikant Bic pakte het anders aan. Naast hun standaard balpennen kwamen ze met een nieuwe pen op de markt die voor vrouwen was ‘ontworpen’. Het verschil was een roze kleur voor de pen. De stift schreef standaard blauw en verder was er geen enkel verschil behalve een ‘vrouwelijke’ kleur pen. Deze wijze van targeting pakte averechts uit omdat er geen enkele toegevoegde waarde was en deze actie cynisch en seksistisch leek te zijn. Dat het idee niet geheel uit de lucht was gegrepen is te zien aan de diverse roze Bic scheermesjes voor dames die nog steeds verkocht worden.

Broadcasting en narrowcasting

Met name op de televisie is doelgericht adverteren lastig. Commercials worden tussen diverse programma’s geprogrammeerd met weinig oog op een specifieke doelgroep. De reclameboodschappen en producten die worden aangeboden zijn daarmee ook vaak algemeen van aard zonder zeer specifieke doelgroep te definiëren.

Op internet is de meeste differentiatie mogelijk, adverteerders kunnen kiezen voor locatie, taal en allerlei persoonlijke kenmerken die outlets als Facebook en Google verzamelen met hun gratis diensten. De Keyword Planner van Google laat aanbieders de beoogde doelgroep aanspreken. Ook bij zoekmachine optimalisatie wordt hier gebruik van gemaakt. Short tail keywords spreken een ruimere doelgroep aan terwijl long tail keywords de groep steeds smaller maakt. Het uitgangspunt hierbij is dat een kleinere groep geïnteresseerde personen een hogere intentie heeft om tot conversie over te gaan.

Target customer profile maken

Om marketing campagnes en andere media uitingen een zekere uniformiteit te geven stellen bedrijven vaak een target customer profile op. Dit is een beschrijving van de ideale klant om handvatten te geven voor de communicatie naar buiten toe.

Zo zal een dochter van 28 met een universitair diploma op zak wellicht anders benaderd worden als haar vader, een bouwvakker van 62 die de middelbare school niet heeft afgemaakt.

Wanneer is targeting de juiste strategie?

Als het op voorhand duidelijk is wie de ideale klant is en waar deze klant zich bevindt, dan kan er gebruik worden gemaakt van targeting. Als het aanbod voor iedereen potentieel interessant is kan het net wijder worden uitgeworpen. Overigens is het ook mogelijk om hetzelfde product op verschillende manieren en via andere kanalen te promoten.
Wij houden van koekjes, jij?