arrow_drop_up arrow_drop_down
Uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden, hoe worden ze gebruikt?

Uitsluitingszoekwoorden

Bij SEO wordt vaak nadruk gelegd op zoekwoorden, dit zijn woorden of termen die van belang zijn om de vindbaarheid van webpagina’s op het internet te verhogen. Omdat het zoekalgoritme niet alleen kijkt naar deze woorden maar de volledige tekst analyseert, is het mogelijk dat er pagina’s verschijnen in de zoekresultaten die niet relevant zijn voor zowel de gebruiker als voor de aanbieder. Met name wanneer het betaalde plaatsingen betreft op basis van relevantie kan dit nadelig zijn voor de adverteerder. Met uitsluitingszoekwoorden kan de adverteerder specifieke woorden uitsluiten bij het bepalen van een match.

Niet alle gebruikers zijn klanten

Bij uitsluitingszoekwoorden gaat het om zoekwoorden en termen die dicht bij het beoogde zoekwoord liggen maar niet passen bij het aanbod. Wanneer een webshop exclusieve mode verkoopt voor mannen, dan heeft het weinig zin om een betaalde advertentie te laten zien bij een zoekopdracht naar ‘kinderkleding’ of ‘kleding voor dames’. Met name voor ondernemers die zich in een specifieke niche bevinden, of te maken met hebben met overlappende betekenis van woorden, kunnen hier gebruik van maken.

Denk aan een leverancier van tuinbenodigdheden die graag de collectie tuinslangen wil promoten. Uitsluiten van het woord ‘slang’ of ‘slangen’ zal niet verstandig zijn, ‘wurgslangen’ of gifslangen’ als uitsluitingszoekwoorden kan wel helpen om het advertentiebudget beter te besteden. Deze woorden gaan namelijk over dieren, en waarschijnlijk niet over tuinieren.

Hoe worden uitsluitingszoekwoorden gebruikt?

De wijze waarop het Google algoritme omgaat met uitsluitingszoekwoorden verschilt per type plaatsing. Zo wordt er op een andere wijze getoetst bij zoekresultaten advertenties dan bij display- of video advertenties. Voor de tweede categorie wordt een maximum van 5000 uitsluitingszoekwoorden gehanteerd. Hierbij wordt ook gekeken naar context. Wanneer een aanbieder niet wil adverteren bij de zoekterm ‘blauwe herenbroeken’ dan zal er ook niet geadverteerd worden bij ‘blauwe heren jeans’. Google ziet de overeenkomst en zal automatisch filtering toepassen, zelfs wanneer de woorden ‘heren’ en ‘jeans’ niet voorkomen in de uitsluitingszoekwoorden. Bij ‘breed zoeken’ is de kans groter dat het algoritme meer zoektermen uitsluit.

Exacte omschrijvingen

De limiet van 5000 uitsluitingszoekwoorden die we zojuist hebben genoemd lijkt erg veel, tot je berekent hoeveel combinaties er mogelijk zijn. Naast letters worden accenten, asterisks (*) en en ampersands (&) ook meegenomen. Dus “Hennes & Mauritz” wordt als uniek gezien van “Hennes en Mauritz”. Karakters als ‘+’ worden genegeerd als wijze van verbinding, maar niet als onderdeel van een term als HR++ glas. Wanneer ongeoorloofde symbolen worden opgenomen in de woordenlijst dan zal dit worden aangeduid tijdens de invoer van deze termen.

Beheer van uitsluitingszoekwoorden

Om gebruik te maken van deze functie hoef je niet steeds dezelfde lijst woorden in te geven. Binnen de beheeromgeving van Google advertentiecampagnes kunnen lijsten worden ingevoerd, aangepast en geëxporteerd. Naast woorden is het ook mogelijk om volledige categorieën uit te sluiten, dit kan veel tijd besparen. De leverancier van tuinslangen kan bijvoorbeeld ‘dieren’ of ‘dierenwinkels’ uitsluiten waarmee een groot deel van het werk al voltooid is.

Meer ogen betekent niet altijd meer klanten. Door naast zoekwoorden gericht op de doelgroep ook woorden uit te sluiten van weergave kan een advertentiebudget optimaal worden besteed.
Wij houden van koekjes, jij?