Vertoningen

Vertoningen

Vertoningen

Ongezien maakt onbemind. Dat geldt ook zeker op internet waar zichtbaarheid van groot belang is. SEO ofwel zoekmachine optimalisatie speelt hier een belangrijke rol in. Websites worden geoptimaliseerd om hoger te ranken in Google en zo meer views te genereren. Daarbij zijn er verschillende meetwaarden te onderscheiden zoals vertoningen (impressions), paginaweergaven (page views) of het bereik (reach). Het aantal vertoningen kan redelijk eenvoudig worden gemeten, maar wat betekenen impressies eigenlijk?

Relatie tussen vertoningen en bereik

Een bericht op Twitter wordt door tien volgers gezien. Het aantal vertoningen is daarmee tien evenals het bereik. Vanwege een retweet wordt hetzelfde bericht door dezelfde tien volgers nogmaals vertoond. Nu is er sprake van twintig vertoningen, het bereik is gelijk gebleven met tien personen. Bij het aantal vertoningen, impressies of impressions wordt het aantal keren geteld dat het bericht wordt weergegeven. Bij het bereik wordt het aantal personen geteld dat de boodschap onder ogen krijgt. Iemand die een bericht dus tweemaal onder ogen krijgt kan tweemaal worden geteld in de statistieken.

Niet scrollen, toch een impressie

In de meeste gevallen worden vertoningen geteld wanneer ze worden opgevraagd van een server en succesvol de aanvrager bereiken. Dit is een puur technologische uitwisseling en heeft niets te maken met de persoon die het bericht onder ogen moet krijgen. Veel webpagina’s zijn hoger als één scherm, wanneer de gebruiker niet naar beneden scrollt zal het bericht niet gezien worden door de gebruiker.

Een term die hier van toepassing is komt uit de gedrukte media; Above the Fold. Een krant in de kiosk heeft een vouw, het onderste deel van de pagina onder de vouw is niet direct zichtbaar. Bij vertoningen op internet wordt dit vaak wel geteld.

Herhaling als marketing strategie

In het eerste voorbeeld werd de situatie beschreven dat één persoon hetzelfde bericht meerdere malen voorgeschoteld krijgt. Bij een advertentie kan dit als nadelig worden beoordeeld, waarom zou je dezelfde boodschap tweemaal verkondigen? Toch kan dit wel effect opleveren, consumenten zijn namelijk gevoelig voor herhaling. Naast een toevallige herhaling kan dit ook bewust worden uitgevoerd middels retargeting.

Cookies op een pagina detecteren een weergave van een banner. Bij een bezoek van dezelfde persoon aan een andere website wordt dezelfde advertentie weergeven. Deze strategie wordt doorgaans toegepast wanneer het algoritme vermoedt dat er een interesse bestaat naar een product of dienst. Denk aan het bezoek aan een vergelijkingssite met smartphones. Op YouTube verschijnt vervolgens een commercial van een nieuwe smartphone.

CPI / CPM

Er zijn opties om te adverteren op basis van het aantal vertoningen. Dit wordt Cost Per Impression (CPI) of Cost Per Mille (CPM) genoemd. Omdat de kosten voor dit soort advertenties aanzienlijk lager liggen in vergelijking met kliks (Cost Per Click / CPC) worden de kosten doorgaans in een veelvoud van 1000 impressies berekend. Dit is tevens een vorm van foutcorrectie omdat weergave niet altijd betekent dat de boodschap daadwerkelijk gezien wordt.

Bedrijven die snel en betaalbaar een grote groep internetgebruikers willen benaderen kunnen met een dergelijke campagne snel en relatief goedkoop de zichtbaarheid van hun merk uitbreiden. Het aantal personen dat vervolgens klikt op een banner is niet altijd van groot belang, het gaat vooral om als merk gezien te worden en/of het brand imago te versterken.
arrow_drop_up arrow_drop_down