arrow_drop_up arrow_drop_down
Webanalytics

Webanalytics, hoe werkt het?

Webanalytics

Een winkelier wil graag meer klanten in de winkel krijgen en besluit om een reclamecampagne in te richten. Er wordt een advertentie ontworpen, die wordt in een huis-aan-huis blad gedrukt en verspreid. De oplage is 100.000 exemplaren, daarvan zal een deel niet bezorgd worden door NEE-NEE stickers, een deel belandt ongelezen in de papiermand of kattenbak. Een deel wordt wellicht juist gelezen door meerdere personen. Met bijvoorbeeld een kortingscoupon kan de respons worden bepaald. Alleen het aantal klanten tellen en vergelijken met de vorige periode is ook een optie, maar zekerheid heeft de winkelier niet.

Dit is anders met een website of webshop. Er kan enorm veel data verzameld worden, door deze informatie te analyseren kan de winkelier een doelgerichte strategie ontwikkelen om meer uit het advertentiebudget te halen. Deze analyse heet webanalytics. Hoewel dit meer mogelijkheden biedt als klanten tellen, bestaat er wel het risico dat de grote hoeveelheid data een duidelijke conclusie in de weg staat.

Hoe werken webanalytics?

Er zijn verschillende bedrijven die software ontwikkelen om de prestaties van websites te meten. Daarbij kan onderscheid gemaakt worden tussen technische kenmerken en informatie over gebruikers. Moz, Ahrefs en Majestic zijn drie voorbeelden van analyse producten, Google heeft ook diverse diensten die (beperkt) gratis te gebruiken zijn zoals Google Analytics.

Een aantal meetpunten vereisen geen installatie van software, denk aan het meten van de Ping of de laadtijd van een webpagina. Om bezoekersaantallen, sessieduur en andere zaken te meten wordt er gebruikt gemaakt van cookies bij de eindgebruiker en server-side software bij de aanbieder.

Wat zijn belangrijke meetpunten?

Bij webanalytics zijn er veel meetpunten mogelijk, dit zijn vijf belangrijke punten:
  1. Het aantal bezoekers: Over het algemeen is het de bedoeling dat het aantal bezoekers toeneemt in de loop der tijd. Wanneer dit niet het geval is kan dit betekenen dat de website niet voldoende zichtbaar is buiten de unieke URL. Met SEO kan de zichtbaarheid worden uitgebreid.
  2. Nieuwe bezoekers: Enerzijds is het goed om vaste bezoekers te trekken, anderzijds moet je zonder nieuwe bezoekers opletten dat het publiek niet ‘verschraalt’. Door bezoekers via nieuwe kanalen aan te trekken of doelgroepgericht te adverteren kan een nieuwe groep worden aangesproken.
  3. Bounce rate: Dit is een ratio van bezoekers die na het bezoeken van één pagina op een domein direct de site weer verlaten. Omdat retentie voor veel websites van belang is kan een hoge bounce rate een indicatie zijn van een website die niet aanspreekt of technisch niet in orde is.
  4. Bronpagina: Door te analyseren vanuit welke bronnen bezoekers komen kunnen promotionele activiteiten verfijnd worden. Zo kunnen bezoekers via een zoekmachine de website vinden, via social media, mailings of blogs.
  5. Apparaat: Een bezoeker via een desktop PC is niet hetzelfde als een bezoeker via een smartphone. Die tweede bezoeker is doorgaans niet gebonden aan locatie. Als je een winkelier bent met een fysiek pand is dit een belangrijke statistiek in webanalytics.
Hoewel er meerdere webanalytics programma’s en tools beschikbaar zijn, zal er een analist met expertise nodig zijn om hier de juiste conclusies uit te trekken. Het potentiële nadeel van big data is dat je door de bits de bytes wellicht niet meer kunt zien.
Wij houden van koekjes, jij?