arrow_drop_up arrow_drop_down
Zoekvolume

Zoekvolume, meer is niet altijd beter

Zoekvolume

Zoekmachines zijn voor een groot deel graadmeters van populariteit. Net zoals onderwerpen ‘trending’ kunnen zijn op social media zijn er ook zoektermen die meer populariteit genieten. Soms voor korte duur maar vaak ook voor een langere periode.

Het aantal keren dat er gezocht wordt naar een woord of term heet ‘zoekvolume’. Wanneer dit volume of aantal hoog ligt, dan is het desbetreffende woord of term populair bij internetgebruikers. Dit kan voor een commerciële partij betekenen dat ze beter zichtbaar worden door deze woorden op te nemen op hun pagina’s. Zoals voor veel SEO strategieën geldt is inspelen op zoekvolume slechts een klein deel van de puzzel bij internet marketing.

Zoekopdrachten + tijd = zoekvolume

Zoekvolume of in het Engels ‘search volume’ staat voor het aantal zoekopdrachten naar een specifieke zoekterm in een specifieke tijdsperiode. Dit meetpunt wordt gebruikt door internet marketeers om zoektermen te bepalen die goed scoren voor hun klanten.

De begrenzing van tijd is hierbij belangrijk omdat sommige zoekopdrachten slechts tijdelijk populair zijn. Dit kan gekoppeld zijn aan nieuwswaardige evenementen of bijvoorbeeld feestdagen. De kans dat iemand in oktober zoekt naar ‘inspiratie voor de kerst’ is groter dan in het voorjaar. Context is hierbij van belang, denk aan het woord ‘Valentijn’ wat kan duiden op de beroemde ‘dag van de liefde’ of een jongensnaam.

Waarom is zoekvolume belangrijk?

Zoekopdrachten zijn van belang om bezoekers naar een website te trekken. Termen waar vaak op gezocht wordt, die ook relevant zijn voor de aanbieder, kunnen worden opgenomen op webpagina’s van de site. De kans om gevonden te worden via organische zoekresultaten ligt daarmee hoger, wat meer bezoekers als gevolg kan hebben wat weer de ranking positief kan beïnvloeden. Daarmee is er sprake van een vicieuze cirkel; pagina’s die vaker worden gezien worden vaker geklikt, pagina’s die vaker worden bezocht zijn meer relevant voor de zoekterm.

Google Trends en andere zoekvolume analyse tools

De meeste bekende tool om de populariteit van zoekwoorden in kaart te brengen is Google Trends. Er kan gezocht worden op totaal zoekvolume maar ook gespecificeerd naar tijdvak of locatie. Daarnaast zijn er ook andere bedrijven die analyse tools commercieel aanbieden zoals de Keyword Explorer van Moz of SEM Rush. Naast aantallen worden de resultaten ook in context geplaatst. Zo kan worden bepaald of bepaalde termen interessant zijn voor de aanbieder.

Een trending woord betekent niet automatisch dat het een interessant woord is voor een specifiek bedrijf of organisatie. Als Pantone een persbericht uitstuurt voor de ‘kleur van het jaar’ is dit waarschijnlijk niet interessant voor een website gericht op bezoekers met een visuele beperking. Met de Google Keyword Planner kunnen advertentie campagnes ingericht worden die gekoppeld zijn aan specifieke zoekwoorden of zoektermen.

Keyword spamming

SEO experts hadden al snel door dat een hoog zoekvolume gunstig kon zijn voor hun klanten. Daarom werden in het verleden populaire woorden op webpagina’s geplaatst zonder enig verband met het daadwerkelijke onderwerp. Deze vorm van Black Hat SEO’ wordt ‘keyword spamming’ genoemd en is niet toegestaan volgens de richtlijnen van Google.

Meer is dus niet altijd beter, er moet wel degelijk een logisch verband te leggen zijn tussen zoekterm en webpagina. Wanneer er misbruik van wordt gemaakt van SEO kan dit leiden tot penalties of zelfs het verwijderen van pagina’s uit de zoekresultaten.
Wij houden van koekjes, jij?